شرایط اقامت اسپانیا

شرایط اقامت اسپانیا

توسط : تیم محتوا
1,224

افراد می توانند پس از اقامت قانونی در این کشور به مدت پنج سال بدون وقفه، اقامت دائم اسپانیا را دریافت کنند. هنگامی که آنها این شرایط خاص را برآورده می کنند، می توانند برای اقامت دائم درخواست دهند و سپس حق زندگی تا پایان عمر خود را در کشور به دست آورند. اگر می خواهید مهاجرت کنید و برای درخواست اجازه اقامت در اسپانیا به کمک نیاز دارید، می توانید با کارشناسان مهاجرت مشورت کنید. 

انواع اجازه اقامت برای اسپانیا

شهروندان خارجی که مایل به مهاجرت به اسپانیا هستند چندین گزینه برای اقامت دارند که شامل

•    اقامت کوتاه مدت

•    اقامت طولانی مدت

•    اقامت دائم

بسته به نوع ویزای درخواستی در ابتدا، اقامت دائم را می توان به تدریج دریافت کرد، به این معنی که یک شهروند خارجی ابتدا باید برای اجازه اقامت موقت یا طولانی مدت اقدام کند تا بر اساس آن بتواند اقامت در اسپانیا را دریافت کند. سپس، مرحله بعدی تابعیت اسپانیا است.

انواع ویزاهای منتهی به اقامت دائم اسپانیا در سال 2024

اسپانیا یکی از کشورهای اروپایی دوستانه است و به‌ عنوان عضو اتحادیه اروپا، تسهیلات خاصی را به شهروندان سایر کشورهای عضوی که می‌خواهند به اینجا نقل مکان کنند، ارائه می‌دهد. شهروندان غیر اتحادیه اروپا ملزم به انجام تشریفات مختلفی هستند که به آنها اجازه می دهد اقامت موقت و سپس اقامت دائم اسپانیا را دریافت کنند. در اینجا انواع اصلی ویزاهایی که منجر به اخذ اقامت دائم در این کشور می شود آورده شده است:

•    ویزای کار که یکی از مطمئن ترین راه ها برای اخذ اقامت دائم این کشور است.

•    ویزای دانشجویی که مطابق با آن دانشجویان خارجی به طور موقت یا دائم به اسپانیا مهاجرت می کنند.

•    ویزاهای غیر سود که برای خارجیانی که قصد بازنشستگی به اسپانیا را دارند در دسترس است، مشروط بر اینکه آنها تمکن مالی کافی برای حمایت از خود داشته باشند.

•    ویزای سرمایه گذاری که برای کارآفرینان خارجی و افراد دارای ارزش خالص بالا که به اسپانیا مهاجرت می کنند در دسترس است.

اخذ اقامت در اسپانیا

هر یک از این ویزاها می تواند برای اخذ اقامت در اسپانیا به صورت استفاده شود تا زمانی که شرایط و مسئولیت های خاصی که هر نوع مجوز اقامت در پیش است رعایت شود. به منظور اطمینان از رعایت الزامات تحمیل شده توسط مقامات مهاجرت، می توانید از وکلای مهاجرت پشتیبانی لازم را دریافت کنید.

توجه داشته باشید که برای اتباع غیر اتحادیه اروپا تشریفات بیشتری وجود دارد که باید قبل از دریافت اجازه اقامت موقت یا دائم در اسپانیا انجام شود. از سوی دیگر، آنها می توانند از برنامه های اضافی که به نفع جابجایی آنها به اسپانیا است، بهره مند شوند. 

پیشنهاد مطالعه:برنامه کاری مجازی (VWP) دبی چیست

اخذ اقامت اسپانیا (تحصیل و کار)

یکی از رایج ترین راه های اخذ اقامت در اسپانیا، استخدام است. این گزینه برای شهروندان سایر کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین برای ساکنان غیر اتحادیه اروپا در دسترس است. لازم به ذکر است که اخذ اقامت به عنوان یک شهروند از یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا ساده تر است، زیرا این فرآیند مستلزم رویه خاصی برای دنبال کردن نیست.

در سال 2024، اتباع خارجی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا، در صورتی که برای تحصیل یا کار به اسپانیا آمده باشند، می توانند برای اقامت در اسپانیا درخواست دهند، زیرا این گزینه ها برای افراد جوان مناسب است. در مورد ویزای تحصیلی، این ویزای ها را می توان برای مدت دوره های ثبت نام شده دریافت کرد و معمولا برای اقامت کوتاه مدت (3 تا 9 ماه) یا به صورت طولانی مدت (2 تا 4 سال) ارائه می شود. 

شرایط اقامت اسپانیا

تمدید ویزا

در صورتی که دانشجوی خارجی در همان موسسه آموزشی به تحصیل خود ادامه دهد، این ویزا قبل از انقضا قابل تمدید است. تمدید ویزا مستقیماً در اسپانیا و بدون خروج از کشور انجام می شود. همچنین، به شرطی که دانشجو بیش از 9 ماه در اسپانیا بماند، می تواند کارت شناسایی خارجی را دریافت کند.

در مورد شهروندان غیر اتحادیه اروپا، قبل از ورود به اسپانیا باید قرارداد کاری امضا شود. اینها ویزای کار فصلی، مجوزهای کار، اجازه کار و اقامت در اسپانیا به صورت طولانی مدت هستند. برای دریافت ویزای کار به عنوان یک شهروند خارجی، این شغل باید در لیستی با متخصصان سخت گیر قرار گیرد و کارفرما باید عملیات خاصی را برای استخدام یک مهاجر خارجی از یک کشور غیر اتحادیه اروپا انجام دهد. همچنین، برای اخذ اقامت اسپانیا بر اساس شغل، شرایط مختلفی وجود دارد که باید رعایت کنید.

نحوه دریافت اقامت در اسپانیا مطابق با ویزای تجاری

افراد خوداشتغال و کسانی که می خواهند در اسپانیا کسب و کار راه اندازی کنند ویزای خاصی دارند که تحت آن می توانند به اینجا مهاجرت کنند. در حالی که شهروندان خوداشتغال باید بودجه کافی داشته باشند که به آنها کمک می کند تا خود را حفظ کنند، متقاضیان ویزای تجاری باید شرکت هایی را در اسپانیا راه اندازی سازند. 

به این ترتیب، آنها می توانند با داشتن سهامدار یا کارمند در شرکت، اقامت در اسپانیا را دریافت کنند. با این حال، ساده ترین راه مهاجرت به اسپانیا بر اساس ویزای تجاری، تحت طرح ویزای طلایی است. وکلای مهاجرت می توانند به شهروندان خارجی که می خواهند به اسپانیا نقل مکان کنند و شرکت خود را راه اندازی کنند کمک می‌کنند. در صورت رعایت قانون، اخذ اجازه اقامت در اسپانیا پیچیده نیست.

پیشنهاد مطالعه:استفاده از چت جی پی تی در مهاجرت

کارت آبی اتحادیه اروپا در اسپانیا

یکی از بزرگترین مزایای اقامت در اسپانیا به دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا مرتبط است. این می تواند توسط افرادی که دارای معیارهای زیر هستند به دست آید:

•    آنها دارای مدرک تحصیلی عالی هستند و متخصصان ماهری هستند.

•    آنها حداقل 5 سال تجربه حرفه ای در زمینه خود دارند.

•    قرارداد کاری آنها حداقل 50٪ حقوق بالاتر از میانگین دستمزد در اسپانیا را در نظر می گیرد.

کارت آبی اتحادیه اروپا یک سال اعتبار دارد و قابل تمدید است. می توانید با کارشناسان مهاجرت مشورت کرده و اطلاعات بیشتری در مورد نحوه دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا دریافت کنید. این نیز گزینه مناسبی برای علاقه مندان به شهروندی اسپانیا است.

اقامت دائم اسپانیا از طریق سرمایه گذاری در سال 2024

کارآفرینان خارجی و افراد دارای ارزش خالص بالا که علاقه مند به مهاجرت به اسپانیا هستند می توانند از برنامه های خاصی بهره مند شوند که بر اساس آن اقامت در اسپانیا به صورت دائم به آنها اعطا می شود. اولین برنامه طرح ویزای طلایی نام دارد و برای سرمایه گذاران خارجی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا که علاقه مند به سرمایه گذاری قابل توجه در اقتصاد اسپانیا هستند در دسترس است. برنامه دوم برنامه ویزای ثروت است که افراد دارای ارزش خالص بالایی را هدف قرار می دهد که به دنبال دریافت اقامت دائم اسپانیا بدون حق اشتغال هستند که باید مطابق شرایط خاص هنگام مهاجرت به اسپانیا باشد:

•    سرمایه گذاری حداقل 2 میلیون یورویی که باید در خرید اوراق قرضه مورد تایید دولت سرمایه گذاری شود.

•    سرمایه گذاری یک میلیون یورویی برای خرید سهام شرکت در مشاغل اسپانیایی که توسط دولت تصویب شده است.

•    سرمایه گذاری در املاک نیز مجاز است - حداقل ارزش ملک 500000 یورو تعیین شده است.

•    در صورت سرمایه گذاری در املاک، ملک باید 90 روز قبل از درخواست ویزای طلایی خریداری شود.

شرایط اقامت اسپانیا

طرح ویزای طلایی

طرح ویزای طلایی یکی از سریع ترین مسیرها برای اخذ اقامت دائم اسپانیا است، با این حال، توجه به این نکته مهم است که به غیر از سرمایه گذاری، باید شرایط مختلفی را رعایت کرد. از جمله داشتن سابقه کیفری پاک و بیمه درمانی. متقاضی باید مدرکی مبنی بر توانایی خود برای مدت نامحدود ارائه دهد. مزیت ویزای طلایی این است که متقاضی می تواند با اعضای نزدیک خانواده به اسپانیا مهاجرت کند.

ویزای سرمایه گذاری یکی دیگر از گزینه های اقامت در اسپانیا برای شهروندان خارجی است که مایل به مهاجرت به اینجا هستند. شرایط برای این نوع اجازه اقامت سختگیرانه تر است، زیرا متقاضی باید درآمد ماهانه 2200 یورو داشته باشد. اعضای خانواده نیز می توانند با متقاضی به اسپانیا نقل مکان کنند، با این حال، 500 یورو اضافی در ماه باید برای هر فرد تحت تکفل تضمین شود.

نحوه درخواست اقامت دائم اسپانیا

سند اقامت دائم یا طولانی مدت به متقاضی این امکان را می دهد که بدون داشتن سایر شرایط در اسپانیا به زندگی خود ادامه دهد. به طور خاص، یک فرد خارجی که اقامت دائم اسپانیا را دریافت می کند، می تواند به طور نامحدود در این کشور تحت شرایط مشابه با یک شهروند اسپانیایی زندگی کند. لیست زیر شرایط اولیه اخذ اقامت در اسپانیا را شرح می دهد.

پیشنهاد مطالعه:زویزای کار دانمارک

پنج سال در کشور زندگی کنید: 

این یک شرط اجباری برای همه کسانی است که مایل به درخواست اقامت هستند و باید با مدارک مناسب ثابت شود. کسانی که علاقه مند به مهاجرت به اسپانیا از ایالات متحده آمریکا هستند متوجه خواهند شد که این الزام ساده است زیرا در بیشتر موارد افراد قصد دارند حداقل چندین سال اقامت داشته باشند. 

شما باید حداقل 5 سال در این کشور در سایر کشورهای اروپایی نیز مانند ایتالیا زندگی کنید که پس از این مدت اقامت دائم را دریافت می کنید.

ابزار لازم برای حمایت از خود را داشته باشد: 

متقاضی باید ثابت کند که درآمد ثابتی در اسپانیا به صورت حقوق کارمند یا حقوق بازنشستگی دارد.

بیمه شده باشد: 

متقاضی اقامت در اسپانیا باید بیمه درمانی خصوصی یا دولتی داشته باشد و مدارک مربوطه را برای حمایت از آن به همراه داشته باشد.

ارسال درخواست: 

در صورت احراز تمام شرایط فوق، فرد باید درخواستی را تکمیل و به اداره خارجی ارسال کند.

اخذ اقامت در اسپانیا برای کسانی که علاقه مند به مهاجرت به اسپانیا هستند مهم است. برای کسانی که قصد زندگی در کشور را دارند، مراحل ذکر شده قبلاً در اکثر موارد پس از استخدام (و در نتیجه درآمد ثابت) و همچنین مشترک شدن در یک طرح مراقبت های بهداشتی خصوصی انجام می شود.

شرایط اقامت اسپانیا

مدارک مورد نیاز هنگام درخواست اقامت در اسپانیا

برای بهره مندی از مزایای ارائه شده توسط اقامت دائم اسپانیا در سال 2024، متقاضی باید مدارکی مبنی بر زندگی قانونی در این کشور طی 5 سال گذشته ارائه دهد. اثبات شامل اسناد مختلفی خواهد بود که از جمله آنها به موارد زیر اشاره می کنیم:

•    اطلاعات مربوط به وضعیت فعلی زندگی (قرارداد کار، شخص خوداشتغال، دانشجو یا فرد بازنشسته)؛

•    گواهی ثبت نام صادر شده توسط اداره پلیس محلی در شهری که متقاضی زندگی می کند.

•    اثبات داشتن آدرس محل سکونت در اسپانیا (قبض آب و برق، قرارداد اجاره).

•    شواهدی دال بر وسایل حمایت از خود (چک حقوق، صورت حساب بانکی و غیره).

بر اساس این اسناد مقامات مهاجرت از طریق وزارت امور خارجه در اسپانیا کارت اقامت دائم را صادر می کنند.

جمع بندی

برای دریافت اقامت در اسپانیا می توانید از خدمات مشاوره موسسات مهاجرتی بهره ببرید. 

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد