کیف پول بیت کوین چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟

کیف پول بیت کوین چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟

توسط : تیم خبری
1,946

انتخاب مناسب ترین کیف پول برای بیت کوین کاملا سلیقه ای می باشند. انواع مختلفی کیف پول موجود است تا هر کسی بر حسب نیاز خود انتخاب نماید. به عنوان مثال شخصی که رایانه نداشته باشد از کیف پول های ساخته شده بر روی موبایل بهره می برد. درعین حال بعضی افراد فقط بابت طراحی ظاهری کیف پول انتخاب می کنند.

مهم ترین عامل برای انتخاب یک کیف پول بیت کوین، امنیت آن می باشد.

به صورت تک به تک به معرفی کیف پول های بیت کوین می پردازیم و درباره نقاط قوت و ضعف هر کدام صحبت خواهیم کرد. نکته اول این است که کیف پول ها دسترسی به دارایی شما نداشته و ندارند لذا تحریم یا مسدود کردن در آن ها وجود ندارد.

به منظور نگه داری و جابجایی ارز های دیجیتال حتما به کیف پول نیاز دارید که این کیف پول می تواند نرم افزاری یا سخت افزاری باشد.

امروزه کیف پول های دیجیتال  به قدری توسعه یافته اند که شرکت های بزرگی چون سامسونگ، اپل و گوگل نیز برای خود کیف پول دیجیتال دارند. البته این گونه شرکت ها تنها برای پول های رسمی دلار یورو و پوند از آن بهره می گیرند.

در کیف پول های دیجیتال به جای وجه نقد از یک سری کد استفاده می شود که به وسیله آن داده ها دارایی شما مشخص و محفوظ است. در صورت نیاز با استفاده از کلید خصوصی و آدرس می توان نقل و انتقال ارز را به راحتی و با امنیت بالا انجام داد.

کلید خصوصی یا پرایوت کی (private key ) مجموعه از کد می باشد که بوسیله آن و کلید عمومی یا آدرس می توان تراکنش مالی انجام داد. آدرس رشته سی و چهار حرفی از حرف و عدد است که به شکل یک کد مشخص است. لازم به ذکر است کیف پول می تواند چندین آدرس مختلف داشته باشد. این آدرس ها در معرض عموم قرار می گیرند و تنها اطلاعاتی است که باید به دیگران بدهید تا برایتان ارز واریز نمایند.
تذکر : کلید خصوصی خود را هرگز به دیگران ندهید چون به این وسیله دارایی شما را می توانند تصرف کنند.

زمانی که کیف پول دیجیتال ساخته می شود یک کلید خصوصی یا پرایوت  خواهد داشت که باید کاملا حفظ و مراقبت شود تا دست دیگری نیافتد. از کلید خصوصی فقط یکی وجود دارد ولی کلید عمومی می تواند به تعداد بیشتری وجود داشته باشد که کاملا بستگی به استفاده کاربر دارد.

انواع کیف پول بیت کوین

۱. کیف پول سخت افزاری Ledger

کیف پول سخت افزاری لجر توسط شرکت فرانسوی لجر ساخته شده که ایمن ترین نوع کیف پول بیت کوین می باشد. لجر مدل نانو اس معروف ترین کیف پول این برند می باشد که از بابت امنیت و کارایی ثابت شده است. با این که این مدل معروف شده و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ولی باز هم یک سری مدل های جدید تر با قابلیت هایی چون نمایشگر بزرگ تر و با کیفیت تر عرضه نموده تا رضایت هر سلیقه ای را پوشش دهد. این دستگاه کلید های مخصوصی را به حالت ایمن و بدون اینترنت نگه داری می نماید تا احتمال هک شدن و آسیب را به حداقل برساند. کیف پول لجر از کلیه ارز های معتبر دیجیتال پشتیبانی می کند و به تنهایی برای نگه داری تمام ارز های دیجیتال شما کافی می باشد. سیستم عامل موجود در این کیف پول قابلیت به روز رسانی دارد تا در صورت وجود ارز دیجیتال جدید نیازی به خرید کیف پول نداشته باشید و بتوانید با بروز کردن کیف پول لجر خود از قابلیت های بیشتری استفاده نمایید.

مزیت های کیف پول لجر

- ایمن و غیر قابل هک بودن آن

- امکان راه اندازی و استفاده راحت

- پشتیبانی کامل ارز های معتبر دیجیتال- توانایی جفت شدن با نرم افزار کیف پول

- قابلیت حمل راحت و اندازه مناسب

معایب دستگاه لجر

تنها عیب دستگاه از دید منتقدین سخت افزاری بودن آن است که در جهت استفاده روزانه مناسب نیست.

۲. کیف پول سخت افزاری Trezor

شرکت ترزور در راستای استفاده همگان از کیف پول و بیت کوین اولین کیف پول سخت افزاری بیت کوین را تولید نمود. از لحاظ امن بودن و کیفیت با شرکت لجر در رقابت تنگاتنگی قرار دارد. معروف ترین محصول ترزور، ترزور وان trezor one  می باشد که نیاز شما به کیف پول بین کوین را کاملا برطرف می کند. با این وجود مدل جدید تری پس از آن به بازار امده است به نام ترزور مدل تی trezor model t که از بابت امن بودن تفاوتی با مدل وان ندارد و در بعضی امکانات کاربردی تفاوت دارند. مدل وان ترزور از ارز دیجیتال ریپل و چندین ارز دیگر پشتیبانی نمی نماید ولی در مدل تی این مسئله رفع شده و تمامی ارز های دیجیتال پشتیبانی می گردد. از بابت کلید های مخصوص همانند لجر عمل کرده است و اجازه هک و دستکاری به خرابکاران را نمی دهد. با توجه به توضیحات داده شده ترزور نیز می تواند نیاز شما به کیف پول را با توجه به پشتیبانی از تمامی ارز های دیجیتال رفع نماید.

پیشنهاد مطالعه: شبکه بلاکچین چیست؟

مزیت های کیف پول ترزور

- امنیت غیر قابل هک

- محیط کاربری راحت

- پشتیبانی از تمامی پول های دیجیتال

- وجود قابلیت جفت شدن با نرم افزار کیف

- حمل راحت

- معایب ترزور

مانند لجر این کیف پول نیز به دلیل سخت افزاری بودن خیلی مناسب استفاده روزانه کاربران نخواهد بود. دیگر عیب این دستگاه بدنه نه چندان مقاوم آن است که از استحکام کمی برخوردار است.

۳. کیف پول Mycelium

کیف پول مایسلیوم به واسطه داشتن نسخه موبایل بهترین کیف پول می باشد. در هر دو سیستم اندروید و ای او اس قابل راه اندازی است. از  بابت ظاهر و راحتی مشابه باقی کیف پول ها نیست ولی از بابت امنیت آن هم در تلفن همراه بهترین است. می توان کیف پول مایسلیوم را به کیف پول های سخت افزاری اتصال داد و حتی برای نقل و انتقال ارز های کاغذی نیز می توان از آن بهره برد. کنترل کامل بر کلید های خصوصی قرار داده شده و برای امنیت مضاعف پین کد نیز وجود دارد تا حداکثر امنیت لازم برای کیف پول مایسلیوم بر قرار باشد.

مزیت های کیف پول مایسلیوم

- امنیت باورنکردنی غیر قابل هک و نفوذ 

- امکانات جانبی بیشتر

- توانایی متصل شدن به کیف پول سخت افزاری

- موجود بر روی هر دو سیستم اندروید و ای او اس

معایب کیف پول مایسلیوم

این کیف پول فقط در تلفن همراه قابل استفاده است

همچنین رابط کاربری آن قدرتمند ساخته نشده است.

۴. کیف پول Electrum

کیف پول الکتروم یکی از معروف ترین کیف پول ها میان کاربران می باشد. قدمت طولانی آن همچنین کاربری فوق العاده آن سبب شده تا سال های سال از آن استفاده و مورد اعتماد باشد. کیف پول الکتروم متن باز یا اپن سورس نوشته و توسعه داده شده است و تا کنون بار ها توسط برنامه نویسان و توسعه دهندگان به روز رسانی و بهتر گشته است.

این کیف پول هم برای رایانه وجود دارد و هم برای تلفن های همراه حاوی سیستم عامل اندروید. با  این حال نسخه رایانه آن بیشتر محبوبیت دارد و تخصصی تر نوشته شده است. سیستم های لینوکس، مک و ویندوز از این کیف پول پشتیبانی می کنند و برای بهره مندی از امکانات کامل آن نیازی به دانلود کامل بلاک چین نمی باشد. کلید های خصوصی آن دسترسی کافی را به کاربر برای کنترل کیف پول می دهد و هم چنین قابلیت اتصال به کیف پول های سخت افزاری در آن قرار دارد.

مزیت های کیف پول الکتروم

- ایمن بودن آن

- کاربرد راحت و آسان

- تعبیه حریم خصوصی

- قابل استفاده بر روی کامپیوتر و تلفن همراه

- معایب کیف پول الکتروم

- نسخه اندروید از محبوبیت کمی برخوردار است و توصیه نمی شود.

- رابط ضعیف کاربری

۵. کیف پول Coinomi

اگر در استفاده از کیف پول ها و ارز دیجیتال تازه کار و تازه وارد هستید این کیف پول به شما پیشنهاد می شود. امنیت حرف اول را در این کیف پول می زند. ارز های دیجیتال  قابل پشتیبانی آن حدود ۱۳۰  مورد می باشد. هم بر روی تلفن همراه و هم بر روی سیستم رایانه قابل نصب و راه اندازی است و به واسطه کاربری راحت آن برای افراد تازه کار بسیار مناسب می باشد.

مزیت های کیف پول کوینومی

- امن بودن آن

- مورد استفاده برای تازه کارها

- نسخه کامپیوتر و تلفن همراه را دارد.

معایب کیف پول کوینومی

- این کیف پول متن باز یا اپن سورس نوشته و توسعه داده نشده است.

۶. کیف پول Samourai

کیف پول سامورایی به بالا ترین سطح از امنیت و حریم شخصی افراد اهمیت می دهد. به قدری این کیف پول امن است که حتی گوگل یک بار درخواست حذف برای آن صادر نمود. امکانات جالب کیف پول سامورایی عبارت اند از توانایی ایجاد تراکنش شخصی، بهره مندی از سگویت و دسترسی از راه دور به کیف پول و...

هیچ کیف پولی به اندازه کیف پول سامورایی قابلیت برای امنیت و حفظ حریم شخصی کیف قرار نداده است. تنها سیستمی که این کیف پول را پشتیبانی می کند، سیستم عامل اندروید تلفن های همراه است.

مزیت های کیف پول سامورایی

- حریم شخصی و امنیت حداکثری و نفوذ ناپذیر

- اپن سورس و متن باز نوشته شدن

- امکانات جانبی فوق العاده زیاد

معایب کیف پول سامورایی samourai

- ارتباط کاربری راحت و قدرتمندی ندارد. همچنین تنها برای سیستم اندروید تلفن همراه تولید شده است که بسیار آن را محدود می کند.

۷. کیف پول کاغذی بیت کوین

این گونه کیف پول ها کلید های خصوصی را بر روی صفحه کاغذ چاپ نموده و مورد استفاده قرار می دهد. در صورتی که می خواهید مدت زیادی بیت کوین خود را نگه دارید این کیف پول به شما پیشنهاد می شود. امن ترین حالت ممکن برای نگه داری پول دیجیتال همین روش است چون به طور قطع کنترل کیف پول را در دستان خود دارید.

به جهت ساختن کیف پول ارز دیجیتال می توان به سایت آن وارد شد. اعتبار سایت حتما مورد بررسی قرار گیرد وگرنه احتمال به خطر افتادن دارایی شما در سایت های نا معتبر وجود دارد.

به منظور احتیاط مضاعف پس از ساخت کیف پول می توان اتصال اینترنت را از آن قطع نموده زیرا پس از آن دیگر نیازی به اینترنت نمی باشد.  

هر کیف پول کلید مخصوص و ادرس دارد که باید به صورت حفاظت شده نگه داری گردد. به هیچ بهانه ای نمی بایست کلید خصوصی خود را به کسی بدهید چون احتمال تصرف در دارایی شما خواهد بود. دسترسی به کلید خصوصی به معنای دسترسی به تمام دارایی داخل کیف پول خواهد بود پس کاملا مراقب این کلید باشید.

چگونه خرید و فروش صورت می گیرد؟

اگر قصد دریافت بیت کوین را دارید تنها چیزی که فرستنده باید داشته باشد آدرس شما است.در صورتی هم که شما قصد خرج نمودن مبلغ کیف پول را دارید باید کلید خصوصی را در کیف پول بیت کوین مانند الکتروم   وارد کرده و یا در نرم افزار مایسلیوم کد کیو آر QR اسکن نمایید.

مزیت های کیف پول کاغذی

- برای نگه داری بلند مدت بهترین گزینه است.

- امنیت آن در بالاترین درجه ممکن است چون در دستان خودتان است.

معایب کیف پول کاغذی

- احتمال سرقت کاغذ یا خرابی و... وجود دارد.

- برای استفاده روزانه گزینه مناسبی نخواهد بود.

تراکنش کیف پول چطور انجام می گیرد؟

تراکنش کیف پول چطور انجام می گیرد؟

تایید یا به عبارتی امضا هر تراکنش مالی کلید خصوصی شما ست به همین علت سری نگه داشتن آن فوق العاده مهم است.

نرم افزار های موجود برای کیف پول با استفاده از کلید خصوصی که شما وارد می کنید مبلغ مشخص شده به وسیله شما را وارد شبکه بیت کوین می نمایند. در این جا ماینر ها اقدام به تایید تراکنش و اجرا آن میکنند. 
تایید یک تراکنش نیز کار آسانی نیست و شامل مراحل مختلفی می گردد. اول از همه باید امضا و آدرس تایید گردد تا با توجه به اطلاعات موجود دارایی شما مشخص شود. سپس به صحت و سلامت ارز میپردازند به عنوان مثال سرقت یا کلاه برداری صورت نگرفته باشد.

کد کیو ار QR برای راحتی انتقال وجه استفاده می شود. بدین صورت که  با اسکنر کیف پول می توان QR را اسکن کرد و هر مقدار ارز که نوشته باشند را به کیف خود منتقل کرد. آدرس یا کلید عمومی برای فرستادن ارز به دیگران مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد مطالعه: انواع ارز دیجیتال

کیف پول دیجیتال قابلیت نگه داری کامل تراکنش های مالی را دارد. از اولین تراکنشی که انجام دهید تا آخرین آن ها را مورد بررسی قرار می دهد و دارایی کیف پول شما را مشخص می نماید. گزارش کامل تمامی دریافت ها و ارسال ها وجود خواهد داشت.

گرفتن بکاپ یا پشتیبان در تمامی برنامه های کد نویسی شده ضرورت دارد. کیف پول دیجیتال نیز از این موضوع مستثنا نبوده و نیاز به پشتیبان گیری دارد. به هر دلیلی اگر سیستمی که کیف پول شما در آن قرار دارد از کار بیفتد به وسیله بکاپی که دارید دارایی خود را حفظ کرده اید وگرنه با خرابی مفقودی یا سرقت سیستم شامل کیف پول، دارایی شما نیز از دست خواهد رفت.

شما می توانید برای ارز های دیجیتال متنوع خود یک کیف پول داشته باشید که تمامی آنها را پشتیبانی می نماید. روند تبادل در ارز های دیجیتال مختلف مشابه می باشد.

کیف پول های دیجیتال: نرم افزاری و سخت افزاری

کیف پول های دیجیتالی نرم افزاری و سخت افزاری

کیف پول نرم افزاری می تواند یک نرم افزار بر روی سیستم عامل ویندوز، لینوکس یا مک در یک رایانه یا اپلیکیشن بر روی موبایل و یا حتی درداخل یک سایت باشد.

کیف پول سخت افزاری شامل فلش، سی دی CD و یا کیف پول کاغذی می تواند باشد.

ساخت کیف پول دیجیتال به هیچ عنوان کار سختی نیست و نخواهد بود و تنها به دقت در نگه داشتن اطلاعاتی همچون کلید خصوصی دارد.

بعضی کیف پول های دیجیتال عبارت اند از :

۱- Coinbase

کوین بیس محلی برای تبادلات ارزی بیت کوین، اتریوم،لایت کوین و بیت کوین کش می باشد. معامله در آنها به صورت آنلاین صورت می پذیرد.  پس از ثبت نام در سایت کیف پول دیجیتال ساخته می شود که از آن برای فرستادن یا دریافت ارز می توانید استفاده کنید.

در سایت کوین بیس شما می توانید انواع و اقسام ارز های دیجیتال را به یک دیگر تبدیل یا مبادله کنید.

کوین بیس برای راحتی کاربران اپلیکیشن گوشی همراه نیز در دو نسخه آی او اس و اندروید ایجاد کرده است که همانند سایت قابل استفاده و بهره مندی می باشد.

مزیت استفاده از کیف پول آنلاین موجود بر روی سرور یک سایت:

امکان از دست دادن دارایی و اکانت به هیچ عنوان وجود ندارد زیرا مسئولین سایت به صورت مدام در حال پشتیبان گیری از آن ها هستند.در صورتی که رمز فراموش شود با مجموعه ای از سوالات و اطلاعات می توانید به دارایی خود برسید.

عیب بزرگ استفاده از چنین سایت ها و سیستم هایی این است که تمامی اطلاعات حساب و دارایی شما در دستان صاحبان آن سایت قرار خواهد داشت و آن ها می توانند دسترسی کاملی به آن ها داشته باشند.
همچنین اگر سرور دچار حملات اینترنتی امنیتی گردد دارایی شما نیز در معرض خطر قرار خواهد داشت.

۲- Trezor

ترزور کیف پول سخت افزاری به حساب می آید که شبیه به یک فلش رمزگذاری شده است. اطلاعات کیف پول دیجیتال را در درون خود ذخیره می کند که از بابت امنیت بسیار قابل اطمینان می باشد.
همان طور که گفته شد کیف پول های سخت افزاری بهترین راه برای ایمن نگه داشتن دارایی شماست. چون اتصالی به اینترنت ندارد و حتی درصورت سرقت از شما به راحتی نمی توانند به داخل آن نفوذ کرده و دارایی شما را سرقت کنند.

نکته ای که در مورد کیف پول های دیجیتال باید رعایت شود این می باشد که باید چند نسخه از کیف پول دیجیتال در محل های مختلف داشته باشید تا از حداکثر امنیت ممکن بهره ببرید.

۳- Electrum

الکتروم کیف پول نرم افزاری می باشد که می توان آن را بر روی کامپیوتر و موبایل نصب و مورد استفاده قرار داد.

در این کیف پول اطلاعات بر روی سیستم رایانه یا گوشی همراه ذخیره می گردد. چندین نسخه از اطلاعات داشته باشید تا در صورت خرابی یا سرقت سیستم شما، اطلاعات و دارایی شما محفوظ بماند.
نسخه رایانه ای این کیف پول از نسخه تلفن همراه آن امن تر می باشد و بیشتر توصیه می شود. دلیل آن قدرت سیستم های کامپیوتری است که چون قدرت بیشتری نسبت به موبایل دارند توانایی کدگزاری و رمزنگاری بیشتری نیز دارند و در مقایسه با تلفن همراه کارایی بهتری خواهند داشت.

کیف پول های سخت افزاری چون ترزور و لجر به وسیله کیف پول های نرم افزاری مانند اکتروم به یکدیگر ارتباط خواهند داشت. پشتیبان گیری می تواند در داخل سیستم رایانه و هارد آن باشد می تواند بر روی فلش باشد و یا حتی به صورت کاغذی و چاپی انجام گیرد.

کاغذ و چاپ اطلاعات کیف پول بسیار مهم هستند و باید در جای امنی چون صندوق امانات بانک و یا گاو صندوق شخصی نگه داری شوند.

۴- blockchain.info

ز لحاظ اعتبار و امنیت این سایت میان کیف پول های دیجیتال برتری دارند. ولی باز هم احتیاط و مراقبت هایی که در بالا توضیح داده شد باید رعایت گردد.

۵- Exodus

اکسودوس کیف پول دیجیتال نرم افزاری است که بر روی سیستم هایی چون ویندوز لینوکس و مک قابل اجرا و راه اندازی است. می توانید از این کیف پول فوق العاده برای ذخیره و تبادل ارز هایی چون بیت کوین و اتریوم استفاده نمایید.

اکسودوس در مقایسه با الکتروم که قدیمی تر است رابط کاربری مناسب تری دارد. امکان تبادل انواع ارز های دیجیتال در این نرم افزار قدرتمند وجود دارد.

۶- Ledger Nano

کیف پول سخت افزاری لجر برای استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین کاملا مناسب است. این کیف پول مشابه یک فلش ساخته شده که رمز گذاری های پیشرفته را در خود دارد تا امنیت بالایی را به کاربران خود عرضه کند.
دستور عمل کار کیف پول لجر بسیار هوشمندانه است به این صورت که تعدادی کلمه توسط کاربر به دستگاه داده می شود و سپس دستگاه با نرم افزار هوشمند خود اقدام به تولید کلید خصوصی و آدرس می کند. در این حالت احتمال گم کردن یا حدس توسط دیگران به حداقل می رسد.

۷- Free wallet

فری والت شرکت تولید کننده کیف پول برای بیش از سی ارز دیجیتال است که نسخه های کامپیوتری، موبایلی و تحت وب یا سایت نیز دارد.

۸- Mycelium

مایسلیوم کیف پول امنی برای کاربران ارز دیجیتال بیت کوین می باشد. امکان کنترل کامل برروی اکانت دارایی آن را بسیار محبوب نموده است. امکانات دیگر مانند رمزگزاری و پشتیبان گیری در این کیف پول نرم افزاری وجود دارد. اسکنر QR نیز کاربری آن را برای تبادلات ارزی بیش از پیش کرده است. این کیف پول یکی از بهترین و مناسب ترین کیف پول های ارز دیجیتال بیت کوین می باشد که در دسترس عموم قرار دارد.

۹- Atomic Wallet

کیف پول اتمیک والت از نوع نرم افزاری بوده که می تواند پشتیبانی از بیشتر ارز های دیجتال را داشته باشد.به روز رسانی ها توسط تیم توسعه آن مداوم انجام می گیرد تا اختلالی در کار وجود نداشته باشد.
این نرم افزار بر روی رایانه و سیستم عامل های ویندوز مک و لینوکس قابل استفاده است هم چنین نسخه اندرویدی برای آن ساخته شده تا کاربران بر روی تلفن همراه نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

از بهترین مزیت های این کیف پول این است که امکاناتی قرار گرفته است تا تراکنش ها کارمزد کمتری در بر داشته باشد.

از دیگر کیف پول های دیجیتال می توان به jaxx wallet ، copay ، green adress و bitcoin.com  اشاره کرد که به اندازه کیف پول های توضیح داده شده مورد استفاده نیستند.

شاید تنوع کیف پول ها و قابلیت های آن ها شما را گیج کند که کدام را انتخاب کنید ولی اصلا نگران نباشید چون هر زمان که بخواهید می توانید تمامی دارایی خود را از یک کیف پول به کیف پول برند دیگری منتقل کنید و از مزیت های آن ها استفاده ببرید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد