شادترین کشورهای جهان

شادترین کشورهای جهان

توسط : تیم محتوا
1,229

کشور شاد بودن به چه معناست؟ گزارش جهانی شادی، راه رسیدن به رضایت از زندگی را برای شهروندان نشان می دهد. دمای سرد، روزهای تاریک زمستان، هزینه‌ های نفس‌گیر بالای زندگی و... چه کسی دوست دارد در چنین مکانی زندگی کند؟ همانطور که مشخص است، دقیقاً همان جایی است که می توان شادترین افراد سیاره زمین را پیدا کرد. فنلاند برای ششمین سال متوالی مقام اول گزارش جهانی شادی سازمان ملل را به دست آورد. فنلاند در میان 143 کشور، ثروتمندترین کشور نیست. بیش از 25 کشور دیگر از تولید ناخالص داخلی سرانه کشور پیشی گرفته اند، اما کشورهای شمال اروپا به طور کلی امتیاز خوبی در میان شادترین کشورهای جهان دارند.

استقبال از حمایت های اجتماعی

شادترین کشورها از حمایت اجتماعی استقبال می کنند. حتی در دنیایی که جنگ، نابرابری و اختلافات سیاسی در آن غوغا می کند، کشوری شاد بودن به چه معناست؟ اغلب گفته می‌شود که حتی در بدترین زمان‌ها هم می‌توان شادی را یافت و گزارش شادی جهانی این ضرب المثل را با داده‌های فراوان رتبه‌بندی می‌کند.

از زمانی که این رتبه بندی در سال 2013 راه اندازی شد، محققان شبکه راه حل های توسعه پایدار سازمان غیرانتفاعی سازمان ملل که برای فشار دادن به معیارهای گسترده تر شادی و سلامت جهانی طراحی شده است، بارها و بارها نشان داده اند که شادترین کشورها از سطح بالایی از اعتماد برخوردار هستند و در هنگام وقوع بحران انعطاف پذیرتر است.

گزارش امسال از شادترین کشورهای جهان تأکید می‌کند که دوران پس از کووید با افزایش چشمگیر خیرخواهی برای همه نسل‌ها مشخص شده است، اما به‌ویژه برای نسل هزاره و نسل Z، که به گفته محققان بیشتر از پیشینیان خود به نیازمندان کمک می‌کنند.

رفاه نسبی مردم

با این حال، در بسیاری از کشورها، درک کلی فردی از رفاه بین جوانان و افراد مسن تفاوت زیادی دارد: «در برخی موارد، این تفاوت‌ها به نفع افراد مسن است، مانند ایالات متحده و کانادا، که در آن رتبه‌بندی برای افراد 60 ساله و افراد مسن 50 مکان یا بیشتر از افراد زیر 30 سال بالاتر هستند. در موارد دیگر، به ویژه در اروپای مرکزی و شرقی، برعکس است و بسیاری از رتبه بندی ها برای جوانان بیش از 40 مکان بالاتر از افراد مسن است.

شادترین کشورهای جهان

برتری کشورهای اسکاندیناوی 

کشورهای اسکاندیناوی همچنان به برتری خود ادامه می‌دهند، همانطور که در طول تاریخ فنلاند در صدر فهرست قرار دارد، اما سوئد و دانمارک نیز مانند هلند و ایسلند رتبه‌های خوبی دارند. چیزی که آنها را از کشورهایی که امتیازات کمتری دارند متمایز می کند، سیستم های پشتیبانی است که می تواند تأثیر شوک ها را کاهش دهد. 

چه از طریق حمایت از سلامت و رفاه روانی و چه از طریق احساس قوی به جا گذاشتن میراث مثبت برای نسل‌های آینده از طریق تلاش‌هایی مانند شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار، شهروندان شاد کشور ارزیابی‌های بهتری از زندگی و ارزیابی‌های مثبت‌تر از زندگی خود را گزارش می‌دهند. 

ترکیب مناسبی از عناصر شادی در شادترین کشورهای جهان دقیقاً چیست؟ تولید ناخالص داخلی بالا، حمایت اجتماعی در مواقع ضروری، عدم وجود فساد در دولت، امید به زندگی سالم، آزادی در انتخاب زندگی، سخاوت یا خیریه نسبت به دیگران. اینها 6 عامل اصلی اصلی هستند که محققان در طول زمان از آنها استفاده کرده اند. 

پیشنهاد مطالعهخرید بلیط خارجی ارزان قیمت

گزارش رضایت از زندگی جهانی

کارشناسان شادی در مطالعه 158 صفحه ای خود، نمودارها و داده های تاریخی فراوانی را ارائه می دهند. به عنوان یک جایگزین، می‌توانید همه آن‌ها را نادیده بگیرید و یک سوال ساده از خود بپرسید. اگر کیف پول خود را گم کنید چقدر نگران می‌شوید؟ 

اینکه احساس کنید توسط یک افسر پلیس، یک همسایه یا یک غریبه برگردانده می شود، نشان دهنده میزان خوشحالی شما و اطرافیانتان است. نه تنها این، بلکه یک پیش‌بینی‌کننده قوی‌تر برای رفاه فردی نسبت به ثروت است. پول همانطور که گزارش بارها نشان داده است، خوشبختی نمی‌خرد.

شادترین کشورهای جهان

شادترین کشورهای جهان، استرالیا

استرالیا برای اولین بار از سال 2018 به 10 رتبه برتر گزارش شادی جهانی بازگشته است. با این حال، امتیاز کلی آن از نظر ارزیابی زندگی (7057) کمتر از سال گذشته (7095) است و پیشرفت در رتبه بندی می تواند باشد. این گزارش شادترین کشورهای جهان اشاره می‌کند که در هر دو مورد، سطح شادی کلی در میان جوانان بسیار پایین‌تر است و به تدریج با افزایش سن افزایش می‌یابد تا به بالاترین حد در میان افراد مسن برسد.

با این حال، رتبه بندی در میان 10 کشور شاد جهان جای شکایتی ندارد. استرالیایی ها با دستمزد بالا، نرخ اشتغال و امید به زندگی و کنار گذاشتن امتیازهای برجسته خود در مورد نوع دوستی (حدود 40٪ از آنها به عنوان داوطلب ثبت نام شده اند) می توانند خود را برنده واقعی بدانند.

سوئیس

سوئیس پس از کسب مقام اول در گزارش شادترین کشورهای جهان 2015، به آرامی شروع به از دست دادن جایگاه خود کرد. در واقع، در حالی که سوئیسی‌ها ممکن است بیش از حد معمول احساس بدی می‌کنند، اما بدبخت نیستند.

نترسید، سوئیس کشوری است که به نظر می رسد دقیقاً برای دستیابی به خوشبختی ایجاد شده است. می تواند از مناظر کارت پستال و هوای پاک، زیرساخت های پیشرفته و خدمات آموزشی، ثروت فراوان و توزیع برابر منابع برخوردار باشد. 

البته درست کردن شکلات و پنیر و نه جنگ کمک می کند. سوئیس به طور بدنامی بی طرف است و از سال 1847 درگیر جنگی نبوده است. سوئیس در یک گسست شدید از بی طرفی گذشته خود به اتحادیه اروپا در اعمال تحریم ها علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین پیوست.

لوکزامبورگ

همین هشت سال پیش، این سرزمین قلعه‌ها، دریاچه‌ها و تپه‌های غلتان، جایگاه بیستم را در رده‌بندی شادی به خود اختصاص داد. لوکزامبورگ در نسخه 2020 این گزارش وارد 10 کشور برتر و از شادترین کشورهای جهان شد و از آن زمان تاکنون از آن خارج نشده است.

این کشور بسیار کوچک با جمعیت کمتر از 700 هزار نفر در ارتباطات اجتماعی، رفاه ذهنی، آزادی در انتخاب زندگی و امید به زندگی امتیاز بالاتری از میانگین کسب کرده است. و در حالی که پول نمی تواند خوشبختی را بخرد، لوکزامبورگ یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است که کارگران آن از میانگین دستمزد ناخالص تقریباً 7000 یورو در ماه برخوردار هستند، مطمئناً ضرری ندارد.

نروژ

این یکی از مرفه ترین و شادترین کشورهای جهان و یکی از با فضیلت ترین کشورهای جهان است. نروژی ها فکر می کنند که دموکراسی باید برابری اجتماعی و اقتصادی را اجرا کند. نتیجه کاهش درآمد و اختلاف جنسیتی، مراقبت های بهداشتی رایگان عالی و اعتماد بیشتر به مقامات منتخب است.

اعتماد اجتماعی و نهادی عواملی ضروری در احساس رفاه شخصی هستند و همه‌گیری کووید-19 آن را به وضوح ثابت کرد. از این نظر، نروژ به ویژه در پایین نگه داشتن نرخ مرگ و میر و کاهش اثرات اقتصادی قرنطینه ها موفق بوده است.

در حالی که طی چند سال گذشته نروژ در رتبه بندی سقوط کرده است (در سال 2017 رتبه اول را به خود اختصاص داد)، بدون شک مدل اجتماعی آن همچنان یک داستان موفقیت فوق العاده است.

پیشنهاد مطالعهارزان ترین بلیط پرواز به عربستان

هلند

با از دست دادن یک رتبه در رتبه بندی امسال، مردم هلند هنوز دلایل کمی برای شکایت دارند. هلندی‌ها بیش از هر مقطعی در تاریخ کشورشان، ثروتمندتر، تحصیلکرده‌تر و آزادانه‌تر در انتخاب زندگی خود هستند. گزارش شادترین کشورهای جهان امسال تاکید می کند که 10 کشور برتر دیگر شامل هیچ یک از پرجمعیت ترین کشورهای جهان نیستند و هلند و استرالیا تنها کشورهایی هستند که بیش از 15 میلیون جمعیت دارند. 

شایان ذکر است، در میان 10 کشور برتر، هلند نیز کمترین فاصله را بین بیشترین و کمترین شادترین افراد نشان داد: به عبارت دیگر، هلندی‌ها سطوح شادی مشابهی را تجربه می‌کنند و بسیار بالا هستند.

سوئد

سوئد در رتبه بندی شادی دو پله پرش از رتبه ششم سال گذشته دارد. سوئد به دلیل ثروتمند بودن، شبکه های حمایت اجتماعی قوی و درک صداقت و مسئولیت پذیری نهادهایش، همواره در رتبه های بالایی در این فهرست قرار گرفته است. 

این کشور اسکاندیناوی همچنین دارای تعادل حسادت‌انگیز کار و زندگی در میان شادترین کشورهای جهان است این کشور طولانی‌ترین دوره تعطیلات با حقوق را در مقایسه با هر کشور دیگری در جهان ارائه می‌کند - 41 روز - در حالی که والدین جدید می‌توانند 480 روز را بگذرانند که در طی آن حدود 80٪ حقوق خود را دریافت می‌کنند.

اما یک نقطه ضعف وجود دارد و آن مالیات ها بالا هستند. نرخ مالیات بر درآمد شخصی نزدیک به 60٪ است. با این حال، درآمدهای مالی برای مراقبت‌های بهداشتی همگانی، دانشگاه آزاد و تعداد زیادی از برنامه‌های اجتماعی برای کمک به افراد در یادگیری مهارت‌های جدید و استفاده از فرصت‌های شغلی استفاده می‌شود.

ایسلند

ایسلند به طور معمول در رتبه بندی های مختلف کیفیت زندگی در صدر قرار دارد. این جمهوری با جمعیتی حدود 390000 نفر که توسط مجمع جهانی اقتصاد به عنوان بهترین کشور جهان برای برابری جنسیتی و موسسه اقتصاد و صلح به عنوان صلح‌آمیزترین کشور برای بیش از 10 سال متوالی انتخاب شده است، یکی از دوستدار محیط‌زیست‌ترین کشورها نیز هست. 

ایسلند به عنوان یکی از شادترین کشورهای جهان دارای بالاترین سرانه انتشار کتاب است. 10 درصد از ساکنان آن در طول زندگی خود به جستجوی نجیب نوشتن کتاب می پردازند، که باید چیزی باشد که آنها را واقعاً خوشحال می کند.

ایسلند از سال 2022 در رتبه سوم شادی قرار دارد و با مناظر دلربا، مالیات های پایین و مراقبت های بهداشتی و آموزش رایگان، تعجبی ندارد که این کشور تا این حد به صدر فهرست سازمان ملل نزدیک باشد.

دانمارک

دانمارک که برای ششمین سال متوالی نایب قهرمان شد، در اولین گزارش، در سال 2012، و بار دیگر در سال های 2013 و 2016، در صدر فهرست قرار گرفت. نویسندگان گزارش در گذشته خاطرنشان کردند، کشورهای شمال اروپا، دارای اشتراکات اجتماعی و مشابهی هستند. 

مدل ها و ارزش های سیاسی این توضیح می دهد که چرا همه آنها در بین 10 کشور شاد جهان قرار می گیرند و چرا آنها اغلب جای خود را در سکوی شادی عوض می کنند. دانمارکی ها در مورد تعادل بین کار و زندگی، محیط زیست و مراقبت های بهداشتی امتیاز بالایی کسب می کنند. 

آن‌ها همچنین به عنوان شادترین کشورهای جهان به داشتن یکی از کوچک‌ترین شکاف‌های ثروت در جهان افتخار می‌کنند و جامعه‌ای که در آن مردم بارها و منافع را به طور مساوی تقسیم می‌کنند، جامعه شادتر است.

شادترین کشورهای جهان

شادترین کشورهای جهان، فنلاند

فنلاند در سال 2018 از رتبه پنجم به بالای رتبه بندی صعود کرد و به نظر می رسد مصمم است در جایگاه خود باقی بماند. فنلاندی ها نیز چیزهای زیادی برای آنها دارند. این کشور با مردم بسیار شاد از استانداردهای بالای زندگی، زندگی فرهنگی پر رونق و 3 میلیون سونا بسیار آرامش بخش برخوردار است.

با داشتن جنگل بیشتر در هر مایل مربع از هر کشور اروپایی دیگر، بسیاری از فنلاندی ها ارتباط خود را با طبیعت و فضای باز به دلیل رضایت از زندگی می دانند. همراه با شنا، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری زیاد، از طریق سازمان گردشگری خود، پیاده‌روی طولانی در جنگل‌های مملو از انواع توت‌ها، قارچ‌ها و گیاهان وحشی را توصیه می‌کند. 

پیشنهاد مطالعه:سفر به هندوستان و جاذبه های توریستی آن

جمع بندی

برای انتخاب شادترین کشورهای جهان و زندگی در این محیط دل انگیز، لازم است تمامی جوانب این کشورها را بررسی کرده و طبق اولویت های خود، آن را برگزینید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد