آزمون بین المللی CFA

آزمون بین المللی CFA

توسط : تیم محتوا
1,602

یک تحلیلگر مالی مجاز (CFA) یک نام حرفه ای شناخته شده جهانی است که توسط مؤسسه CFA (AIMR) انجمن مدیریت و تحقیقات سرمایه گذاری سابق داده شده است که شایستگی و یکپارچگی تحلیلگران مالی را اندازه گیری و تأیید می کند. با آزمون بین المللی  CFA، داوطلبان موظفند سه سطح از امتحانات را در زمینه هایی مانند حسابداری، اقتصاد، اخلاق، مدیریت پول و تجزیه و تحلیل امنیتی بگذرانند.

آزمون CFA چیست؟

از سال 1963 تا نیمه اول سال 2022، بیش از دو میلیون داوطلب در آزمون سطح I شرکت کرده اند، با 291500 داوطلب در نهایت امتحان سطح III را پشت سر گذاشته اند که نشان دهنده میانگین وزنی تکمیل شده در حدود 11 درصد است. در 10 سال گذشته، نرخ تکمیل اندکی کمتر و 9.6٪ بود

 از نظر تاریخی، نرخ قبولی در هر آزمون بین المللی  CFA کمتر از 50٪ بوده و دریافت منشور CFA را به یکی از سخت ‌ترین مجموعه ‌های گواهینامه‌ های مالی تبدیل کرده است. می توان گفت که برای شرکت در آزمون، لازم است حداقل 300 ساعت مطالعه داشت. این روشن است که منشور CFA یکی از معتبرترین نام‌ ها در امور مالی است و به طور گسترده به عنوان استاندارد طلایی در زمینه تحلیل سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود.

برای تبدیل شدن به یک دارنده منشور، داوطلبان باید سه امتحان دشوار را پشت سر بگذارند، مدرک لیسانس داشته باشند و حداقل چهار سال تجربه حرفه ای مرتبط داشته باشند. قبولی در امتحانات برنامه CFA مستلزم نظم و انضباط قوی و مقدار زیادی مطالعه است. بیش از 160000 دارنده چارت آزمون بین المللی  CFA در سراسر جهان در 164 کشور و منطقه وجود دارد. این نامگذاری توسط موسسه CFA که دارای 9 دفتر در سراسر جهان و 156 انجمن محلی عضو است، ارائه می شود.

آزمون بین المللی CFA

هدف CFA 

منشور CFA یکی از معتبرترین نام‌ ها در امور مالی است و به طور گسترده به عنوان استاندارد طلایی در زمینه تحلیل سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود. این نامگذاری توسط موسسه CFA که یک سازمان حرفه‌ای غیرانتفاعی جهانی متشکل از بیش از 164000 دارنده منشور، مدیر پورتفولیو و دیگر متخصصان مالی در بیش از 151 کشور جهان است، اعطا می‌شود. مأموریت اعلام شده آن با آزمون بین المللی  CFA، ارتقاء و توسعه سطح بالای آموزشی است استانداردهای اخلاقی و حرفه ای در صنعت سرمایه گذاری است.

قبل از تبدیل شدن به دارنده منشور CFA، یک نامزد باید یکی از شرایط آموزشی زیر را داشته باشد. داوطلب باید چهار سال سابقه کار حرفه ای، مدرک لیسانس یا در سال آخر برنامه لیسانس یا ترکیبی از تجربه کار حرفه ای و تحصیلات در مجموع چهار سال داشته باشد. 

برای مدرک لیسانس، برنامه لیسانس باید قبل از ثبت نام در آزمون سطح دوم تکمیل شود. علاوه بر شرایط تحصیلی، داوطلب باید پاسپورت بین‌المللی داشته باشد، ارزیابی را به زبان انگلیسی کامل کند، معیارهای پذیرش رفتار حرفه‌ای را داشته باشد و در یک کشور شرکت‌کننده آزمون بین المللی  CFA زندگی نماید.

پس از برآوردن شرایط ثبت نام، داوطلب باید هر سه سطح برنامه CFA را به ترتیب پشت سر بگذارد. سپس داوطلب باید عضو موسسه CFA شود و حق الزحمه سالانه را بپردازد. در نهایت، آنها باید سالانه امضا کنند که از آیین نامه اخلاقی موسسه CFA و استانداردهای رفتار حرفه ای پیروی می کنند. عدم رعایت اصول اخلاقی و استانداردها دلیلی برای لغو احتمالی منشور CFA مادام العمر است.

شرکت در آزمون CFA

قبولی در آزمون بین المللی  CFA مستلزم نظم و انضباط قوی و مقدار زیادی مطالعه است. سه امتحان را می توان یک بار در سال در ماه ژوئن شرکت داد، به استثنای سطح I که می تواند در ماه دسامبر نیز شرکت کند. اگرچه می توان امتحانات را به تعداد دفعات مورد نیاز شرکت کرد، اما هر امتحان معمولاً از داوطلبان نیاز دارد که بیش از 300 ساعت مطالعه کنند.

با توجه به زمان قابل توجهی که باید صرف مطالعه شود، بسیاری از داوطلبان پس از رد شدن در آزمون بین المللی  CFA ، از ادامه برنامه CFA منصرف می شوند. از سطوح برای دریافت منشور، هر داوطلب باید هر سه آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارد و چهار سال سابقه کار واجد شرایط در تصمیم گیری سرمایه گذاری داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه:ازمون های بین المللی زبان انگلیسی

آزمون سطح اول

آزمون CFA Level I دو بار در سال در ژوئن و دسامبر برگزار می شود. این بر تجزیه و تحلیل با استفاده از ابزارهای 10 حوزه موضوعی بدنه دانش نامزد متمرکز است. این حوزه‌ ها عبارتند از استانداردهای اخلاقی و حرفه‌ای، روش‌ های کمی، اقتصاد، گزارش ‌دهی و تحلیل مالی، امور مالی شرکت، سرمایه‌گذاری ‌های سهام، درآمد ثابت، مشتقات، سرمایه ‌گذاری ‌های جایگزین و مدیریت پورتفولیو و برنامه ‌ریزی ثروت. 

فرمت آزمون بین المللی  CFA 240 سوال چند گزینه ای است که در مدت شش ساعت تکمیل می شود.  میزان قبولی در آزمون سطح یک در دهه گذشته به طور متوسط حدود 41 درصد بوده است، در آزمون سطح اول فوریه 2022 تنها 36 درصد از شرکت کنندگان در آزمون موفق شدند و به آنها اجازه داد تا به سطح II.1 بروند.

آزمون سطح دوم

آزمون سطح دوم فقط یک بار در سال در ماه ژوئن ارائه می شود. بر ارزیابی دارایی های مختلف تمرکز دارد و بر کاربرد ابزارها و مفاهیم سرمایه گذاری در موقعیت های متنی تاکید دارد. سوالات آزمون بین المللی  CFA مربوط به گزارشگری و تحلیل مالی معمولاً بر اساس استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) است. فرمت آزمون 21 مجموعه ماده (مطالعات موردی کوچک) با شش سؤال چند گزینه ای برای هر مجموعه (مجموع 120 سؤال) است.

میانگین وزنی 10 ساله نرخ قبولی CFA Level II  45 درصد است. در آگوست سال 2021، تنها 29 درصد از شرکت کنندگان در آزمون سطح II قبول شدند و به آنها اجازه داد تا به سطح III.1 بروند.

آزمون سطح سوم

آزمون سطح 3 فقط یک بار در سال در ماه ژوئن ارائه می شود. این آزمون بین المللی  CFA بر برنامه ریزی ثروت مؤثر و مدیریت پورتفولیو با ملزم کردن داوطلب به ترکیب کلیه مفاهیم و روش های تحلیلی در کل برنامه درسی متمرکز است. فرمت آزمون بین هشت تا 12 سوال مقاله ساختاری چند قسمتی و ده سوال چند گزینه ای است که در مدت شش ساعت تکمیل می شود. پاسخ های دست نویس به صورت دستی درجه بندی می شوند.

آزمون بین المللی CFA

محدودیت های منشور CFA

منشور CFA به طور گسترده مورد احترام است، در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده است و انجام آن کاری دشوار است. با این حال، این یک مسیر تضمین شده برای ثروت و شکوه نیست. قبل از شروع، چندین ایراد را به دقت در نظر بگیرید.

 آزمون بین المللی  CFA یک راه حل سریع برای یک حرفه ضعیف نیست. اگر در این برنامه ثبت نام می‌کنید تا شغلی را شروع کنید، ممکن است بخواهید ابتدا به دلایل دیگری که شغلتان رو به جلو نیست نگاه کنید. شاید قبل از سرمایه گذاری بی رویه زمان و مقدار قابل توجهی پول برای ساختن شجره نامه خود، ممکن است مهارت های نرم خود را بهبود بخشید.

تبدیل شدن به یک دارنده منشور CFA یک سرمایه گذاری بزرگ در زمان است. حداقل توصیه می شود 300 ساعت در سال در طول سه سال یا بیشتر، در صورتی که شکست خوردید، تصمیم به شرکت مجدد در امتحان بگیرید. احتمالاً وقت خود را با خانواده و دوستان و دنبال سرگرمی هایی که از آن لذت می برید، خواهید گذراند و پس از انجام تمام این مدت، هیچ تضمینی وجود ندارد که منشور را به دست آورید و در آزمون بین المللی  CFA موفق شوید.

هزینه امتحانات CFA

در حالی که عامل هزینه ممکن است مورد توجه عمده ای نباشد، ارزش تامل دارد. یک داوطلب سطح I یک بار هزینه ثبت نام در برنامه به اضافه هزینه ثبت نام آزمون پرداخت می کند. داوطلبان سطح II و III نیز هزینه ثبت نام را پرداخت خواهند کرد. همچنین هزینه کتاب ها و برنامه های مطالعاتی که باید بخرید وجود دارد. در مجموع، باید انتظار داشته باشید که هر بار که امتحان می کنید چندین هزار دلار خرج کنید

هزینه هر یک از سه سطح آزمون بین المللی  CFA ، 1000 دلار است که اگر زودتر ثبت نام کنید به 700 دلار کاهش می یابد. علاوه بر این، یک بار هزینه ثبت نام 350.4 دلار وجود دارد که با ثبت نام زودهنگام، در نهایت در مجموع 2450 دلار پرداخت خواهید کرد.

پیشنهاد مطالعه:بهترین دانشگاه های استانبول

آیا آزمون های CFA چند گزینه ای هستند؟

آزمون CFA Level I کاملاً چند گزینه ای است و دارای 180 سؤال است. آزمون بین المللی  CFA سطح دوم به طور کامل از مجموعه سؤالات تشکیل شده است. سطح III شامل موارد پاسخ (انشا) ساخته شده در جلسه صبح و سؤالات مجموعه سؤال در بعد از ظهر است. موارد پاسخ ساخته شده معمولاً دارای چندین بخش مربوط به یک مطالعه موردی است که یک یا یک سری چالش های سرمایه گذاری را توصیف می کند.

آیا به دارندگان منشور CFA حقوق بیشتری پرداخت می شود؟

گزارش های صنعت نشان می دهد که دارندگان منشور CFA بیش از کسانی که برنامه را تکمیل نکرده اند، دستمزد دریافت می کنند. با توجه به ارائه‌دهنده آمادگی آزمون بین المللی  CFA 300 ساعت، یک دارنده منشور CFA به طور متوسط 53 درصد بیشتر از یک نامزد سطح I در هنگام کنترل سال‌ها تجربه کاری کسب می‌کند.

نرخ قبولی در آزمون

قبولی در آزمون‌های CFA همیشه دشوار بوده است، با میانگین نرخ قبولی برای هر سه سطح 45٪ برای دوره 1963 تا 2021.1 همه‌گیری COVID-19 منجر به کاهش بیشتر نرخ قبولی شده است. عوامل متعددی از جمله لغو امتحان و تعویق داوطلبان.

نرخ قبولی پایین برای هر سه سطح از آزمون های CFA در سال 2021 وجود داشت. میزان قبولی آزمون بین المللی  CFA برای داوطلبان سطح I که برای آزمون ژوئیه 2021 شرکت کردند، 22 درصد بود، در حالی که میزان قبولی برای داوطلبان سطح II و سطح III که نوشت: امتحان آگوست 2021 به ترتیب 29٪ و 39٪ بود که همچنین پایین ترین سطح تاریخ بودند. 

در مقایسه، میزان قبولی برای همه داوطلبان در دوره 2021-1963 به ترتیب 42، 46 درصد و 56 درصد برای سطوح I، II و III بود. مؤسسه CFA در بیانیه ‌ای با اعلام نتایج سطح I برای آزمون ژوئیه 2021 گفت که همچنان تاثیر اختلالات امتحانی ناشی از همه‌گیری جهانی را مشاهده می‌کند و برخی از داوطلبان سطح I برنامه آزمون بین المللی  CFA خود را بیشتر تغییر داده‌اند. 

بیش از یک بار مؤسسه CFA خاطرنشان کرد که انتظار دارد تا زمانی که شرایط بیماری همه گیر کاهش یابد، نرخ قبولی به موقع به سطوح تاریخی قبل از کووید نزدیک شود. 2 درصد قبولی در آخرین امتحاناتی که داده ‌های میزان قبولی برای آنها در دسترس است، افزایش یافته است. 

آزمون بین المللی CFA

برنامه استراتژیک آزمون

همراه با یک برنامه مطالعاتی استراتژیک، به یک برنامه آزمون بین المللی  CFA هدفمند نیاز دارید که ساختار امتحان را در خود جای دهد.

مرحله 1: عملکرد خود را تجزیه و تحلیل کنید.

به گفته مؤسسه CFA، داوطلبانی که موفق به قبولی نمی شوند، نتیجه آزمون و خلاصه ای از عملکرد آنها در هر زمینه موضوعی ارائه می شود. حتماً این اطلاعات را مرور کنید تا متوجه نقاط قوت و ضعف خود شوید. شما از این درک در مرحله 2 استفاده خواهید کرد.

مرحله 2: برنامه مطالعاتی خود را دوباره ارزیابی کنید.

صرف نظر از اینکه بار اول چقدر سخت مطالعه کردید، چیزی در مورد برنامه شما جواب نداد وگرنه در آزمون بین المللی  CFA موفق می شدید. به همین دلیل است که بخشی از استراتژی شما برای قبولی در امتحان CFA دفعه بعد باید شامل ارزیابی مجدد برنامه مطالعه شما باشد.

پیشنهاد مطالعه:بهترین دانشگاه های معماری در جهان کدامند؟

مرحله 3: گذراندن دوره آمادگی CFA را در نظر بگیرید.

هنگامی که قبلاً نزدیک به 1200 دلار برای یک بار شرکت در آزمون هزینه کرده اید، مواد آموزشی رسمی خریداری کرده اید و باید برای پرداخت 700 تا 1000 دلار دیگر برای شرکت مجدد در آزمون آماده باشید، شاید لازم باشد صدها دلار دیگر برای CFA هزینه کنید. دوره آمادگی ممکن است چندان خوب به نظر نرسد. اما اگر به معنای قبولی در آزمون بین المللی  CFA باشد، صدها ساعت مطالعه بیشتر صرفه جویی خواهید کرد و به هر پیشرفت شغلی یا افزایش دستمزد مرتبط با کسب CFA زودتر دست خواهید یافت. 

مرحله 4: استراتژی آزمون دادن خود را برنامه ریزی کنید.

همراه با یک برنامه مطالعه استراتژیک، به یک برنامه آزمون استراتژیک نیاز دارید. اگر آخرین باری که امتحان دادید برنامه ای نداشتید، این مرحله به شما مزیت می دهد. اگر برنامه‌ای داشتید، می‌توانید از تجربه آزمایشی واقعی خود برای بازسازی آن استفاده کنید و در نظر داشته باشید که کدام جنبه‌ های آزمون بین المللی  CFAآسان‌تر و کدام یک چالش ‌برانگیزتر بودند. می توانید برای ثبت نام در این آزمون و دریافت راهنمایی های لازم، با 20پیمنت در ارتباط باشید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد