مهاجرت به استانبول ، آری یا نه ؟!

مهاجرت به استانبول ، آری یا نه ؟!

توسط : تیم محتوا
4,244

تصمیم خود را برای مهاجرت به استانبول گرفته اید؟ آیا از این شهر اطلاعات کافی دارید؟ میدانید که باید برنامه‌ریزی کنید: فشارهای اقتصادی و شلوغی و ساختار درهم پیچیده‌ی استانبول می‌تواند تازه‌واردان را به شدت درگیر کند. در این مقاله سعی داریم تا شما را به شهر استانبول ترکیه بیشتر آشنا کنیم و تمامی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه همراه با 20پیمنت باشید.

زندگی در استانبول چگونه است؟

نگرش لیبرال درمیان مردم این شهرو آزادی مذهب شان یکی از رایج ترین ویژگی های این شهر به حساب می آید. هرچند بیشتر مردم استانبول مسلمان هستند، اما جالب است بدانید که این شهر مکان‌های مذهبی زیادی که مربوط به مذاهب دیگر مانند مسیحیت را نیز دردل خود جای داده ومسیحیان توجه خاصی نسبت به قسطنطنیه که مبدا مسیحیت (استانبول کنونی) است، دارند.

این حد آزادی را میتوان به خاطر بین المللی بودن شهر استانبول دانست چراکه استانبول همیشه یک شهر بزرگ بوده است و از دهه ۱۹۴۰ به طور مستمر، رشد جمعیت را تجربه کرده است. روند افزایش جمعیت تا حد زیادی به دلیل مهاجرت مردم روستایی است که امیدوارند زندگی بهتری در کلانشهر پیدا کنند.

تحصیل در مدرسه های بین المللی استانبول

برای کودکانی که در این شهر مهاجرند ، مدرسه های بین المللی زیادی وجود دارد که اکثر آن‌ها برنامه‌های آموزشی IB و برنامه‌های تحصیلی خاص کشور ترکیه را ارائه می‌دهند که معمولا زبان آموزشی، انگلیسی است.

مدرسه‌ی بین المللی استانبول

مدرسه‌ی بین المللی استانبول برای کودکان مهاجر فقط ابتدایی و متوسطه را ارائه می‌دهد. برنامه درسی این مدرسه توسط هیئت مدیره‌ی ملی آموزش و پرورش انگلستان تنظیم شده و موضوعات تحصیلی بر سه حوزه اصلی تمرکز دارند:

مطالعات محیطی شامل : علوم، تاریخ، جغرافیا، مطالعات فرهنگی

این مطالعات برای دانش آموزان شامل مهارت هاییست که در زندگی کاربرد دارد:

•    مهارت‌های زندگی شامل: انگلیسی، زبان‌های مدرن خارجی، ریاضی، آموزش بهداشت اجتماعی و شخصی، فناوری اطلاعات و ارتباطات

•    هنرهای تجسمی شامل: هنرهای تجسمی، موسیقی و رقص، تربیت بدنی

مدرسه‌ی عمومی بین‌المللی استانبول (IICS)

این مدرسه در سال ۱۹۱۱ با هدف ایجاد اقامتگاهی برای مسافرین خارجی در استانبول تاسیس شد. این مدرسه یکی از قدیمی‌ترین مدارس بین‌المللی جهان است و برنامه‌ی آموزشی IB را در تمام گروه‌های سنی به کودکان ارائه می‌دهد.

مدرسه عمومی بین المللی استانبول آموزش‌های مهد کودک و پیش دبستانی رایگان را نیز ارائه می‌دهد. در این مدرسه، کودکان در سه برنامه‌ی مختلف از محتوای آموزشی IB برخوردار می‌شوند:

•    دوره‌ی ابتدایی
•    دوره‌ی متوسطه
•    دیپلم
 
مدرسه بین‌المللی MEF استانبول

مراکز آموزشی مدرسه بین‌المللی MEF در استانبول و ازمیر است. مرکز آموزشی استانبول در نزدیکی پارک اولوس در ارتکی واقع شده و زبان آموزشی آن انگلیسی است. گرچه زبان‌های دیگر مثل ترکی، بخشی از برنامه‌ی درسی نیز محسوب میشوند که کودکان مهاجر را با زبان محل زندگیشان آشناتر می‌کند.

مهاجرت به استانبول

مهاجرت برای کار در استانبول

اگر شما هم قصد مهاجرت به ترکیه را دارید، سوالات زیادی برایتان پیش می آید. این سوالات بیشتر پیرامون محیط کارو زندگی در این شهر پیش می آید. از جمله مهم ترین سوالات:

•    چگونه امور اداری خود را در ترکیه انجام دهیم و با مسئولان محلی آنجا سر و کار داشته باشیم؟
•    چگونه در ترافیک‌های سرسام آور چنین شهر بزرگی رانندگی کنیم و مسیر خود را بیابیم؟

ترکیه تنها یک شهر مهاجرتی نیست، بلکه مرکز فرهنگ ترکیه است که دارای میراث چشمگیری از تاریخ و گذشته است.

گام اول مهاجرت برای کار در استانبول : مجوز کار

اگر قصد مهاجرت به ترکیه و شهر استانبول را دارید، باید مجوز کار، ویزای کاری و اجازه اقامت را تهیه کنید. اولین گام برای دریافت ویزای ترکیه یافتن سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشورتان است. بعد ازآن باید برای اخذ مجوز کار و سپس برای دریافت ویزای کاری درخواست دهید.

چه مجوز هایی برای کار کردن در استانبول باید گرفت؟

برای درخواست مجوز کار، باید مدارک زیر را تهیه و ارائه کنید:

•    یک نسخه از پاسپورت (همراه با ترجمه، اگر پاسپورت شما به لاتین نیست)
•    یک کپی از اجازه اقامت
•    ترجمه رسمی مدرک دیپلم
•    تکمیل فرم درخواست ویزای کاری
•    یک کپی از قرارداد کاری
•    ویزای کاری در استانبول

پس از دریافت مجوز کار خود، می‌توانید برای یک ویزای کاری در همان کنسولگری یا سفارت ترکیه اقدام کنید. این راهم بدانید که قبل از رفتن به استانبول، تکلیف قرارداد خود را مشخص نمایید و برای دریافت مجوز کار مدارک زیر را ارائه کنید :

•    مدارک سفر معتبر همراه با مجوز کار
•    هزینه فرآیند بررسی ویزای کار (غیر قابل بازگشت)
•    هزینه فرآیند بررسی مجوز کار (غیر قابل بازگشت)

اقامت در استانبول

بعد از مهاجرت شما، کارهای اداری تمام نمیشود بلکه برای گرفتن اجازه اقامت باید به مرکز پلیس آسکاری مراجعه کنید که حداکثر ۳۰ روز پس از ورود به استانبول فرصت دارید تا برای دریافت اجازه‌ی اقامت خود اقدام کنید.

لازم به ذکر است که اجازه اقامت شما برای یک سال از مان درخواست معتبر خواهد بود. تا زمانی که در استانبول مشغول به کار هستید، می‌توانید اجازه‌ی اقامت خود را تا هر زمان که بخواهید، تمدید کنید.

خوشبختانه، اداره کل مدیریت مهاجرت، اطلاعات لازم را در مورد نحوه‌ی ملاقات و مکان دریافت مدارک مورد نیاز ارائه می‌دهد.

مهاجرت و کار در استانبول

کار در استانبول چگونه است؟

اگر به کارکردن در استانبول علاقه دارید، باید بدانید که این شهر فرصت های شغلی بسیاری را برای مهاجران در سرتاسر دنیا فراهم نموده است. جستجوی کار پس از مهاجرت، شانس شما را برای یافتن شغل مناسب به دلیل بیکاری گسترده کاهش می‌دهد.

آماده مهاجرت به استانبول شوید!

راه اندازی کسب وکار و مشاغل شخصی در استانبول دید شمارا به طور کلی درباره فضای بیزینس تغییر میدهد. بسیاری از افراد مقیم، مسیرهای شغلی مختلفی را امتحان می‌کنند یا کسب و کار شخصی خود را شروع می‌کنند.
یک ایده عالی و ارتباطات قوی به شما این امکان را می‌دهد تا نسبت به بازار شناخت پیدا کنید و سرمایه کافی بدست آورید. بنابراین اگر قصد ماندن دارید، شهر بسیار مناسبی را انتخاب نموده اید. چرا که در استانبول، سرمایه گذاران زیادی منتظر یک تغییر بزرگ در صنعت کسب وکار خود هستند و این یعنی یک منبع درآمد بزرگ برای شما و رویاهایتان!

به جرات میتوان گفت که آموزش زبان (به صورت خصوصی و آزاد)، یک گزینه محبوب برای درآمدزایی است. اگر هنوز هم مصمم برای مهاجرت به استانبول هستید، بهتر است بدانید که نرخ بیکاری این شهر درکنار همه خوبی ها ومزیت هایش بالاست.

اما با این حال، استانبول جایگاه خوبی برای متخصصین و اهل فن است. آژانس‌های کاریابی ترکیه با ارائه‌ی بهترین پیشنهادهای شغلی به مهاجران و شهروندان ترکیه کمک می‌کنند.

تصمیم خود را برای مهاجرت گرفته اید؟ قبل از هراقدامی با کارشناسان 20پیمنت درتماس باشید تا شما را بیشتر در این زمینه راهنمایی کنند.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد