ویزا کارت یا مستر کارت ؟ چه فرقی باهم دارند؟

ویزا کارت یا مستر کارت ؟ چه فرقی باهم دارند؟

توسط : تیم محتوا
14,773

نگرانی همراه داشتن وجه نقد بخصوص برای سفر های خارج از کشور ، یکی از نگرانی های همیشگی بوده است. با وجود این نگرانی از شیرینی و جذابیت سفر ها کاسته می شد. درحالی که در عصر حاضر به خاطر وجود کارت های اعتباری ، پرداخت های آنلاین و خرید های اینترنتی از سایت های فروشگاهی خارجی نیز به سهولت و اطمینان کامل انجام می شود.

دراین جا به شرح کارت های معتبر مستر کارت و ویزا کارت از بدو تاسیس پرداخته و عملکرد های آن ها را با یکدیگر و با سایر کارت های اعتباری مقایسه خواهیم نمود. سایت 20 پیمنت سعی دارد تا با ارائه این مطالب شما را در تهیه کارت اعتباری مناسب و کارآمد یاری نماید.

ویزا کارت یا مستر کارت؟ سوالی که همیشه برای ما پیش می آید! و واقعا نمی دانیم کدامیک به کار ما می آید؟ در این مقاله قصد داریم تا شما را با تفاوت های این دو کارت بیشتر آشنا کنیم. در ادامه همراه با 20 پیمنت باشید.

شاید سوال مهمی که برایمان پیش می آید اینست که دو کمپانی اصلا با هم تفاوتی هم دارند یا در همه موارد شبیه به هم عمل می‌کنند؟ در اکثر مواقع اگر به دنبال یک کارت جدید اعتباری برای خود باشید به این سردرگمی دچار میشوید. اما نگران هیچ چیز نباشید. برای اینکه در این تصمیم‌گیری به شما کمک کنیم، ویژگی‌های هریک از این شبکه‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

اولین و مهم ترین چیزی که باید بدانیم اینست که  شرکت‌های ویزا کارت و مستر کارت، صادرکننده کارت نیستند، بلکه این نوع کارت ها را خود بانک ها صادر می کنند.

 این دو کارت، شبکه‌های مادر هستند که پرداخت‌ بین بانک‌ و مشتریان بانک‌ها را پردازش می‌کنند. با دانستن این موضوع میتوان گفت تفاوت ویزا کارت و مستر کارت زیاد نیست. البته باید خاطر نشان کرد که دو شبکه‌ پرداخت، به دارندگان کارت های اعتباری خود مزیت هایی مثل:  بیمه ماشین اجاره‌ای، امنیت پرداخت و محافظت در برابر سواستفاده را ارائه می‌دهند.

پس درهنگام انتخاب میان ویزا کارت و مستر کارت، باید به بانک صادر‌ کننده کارت توجه کنیم و اینکه چه امکاناتی را در ازای آن کارت اعتباری در اختبار ما قرار میدهد، مثلا خرید، برداشت و انتقال مانده حساب معامله یک سری از امکاناتیست که به مشتریان داده می شود.

ویزا کارت و مستر کارت مثل یک زوج هستند که تفاوت بسیار چشمگیری ندارند و بیشتر مزایای متنوع و خوبی را دارند. از بهترین مزیت های این دو کارت میتوان به: تخفیف در سفر و بسته‌های مربوط به تعطیلات است. اما از همه ویژگی های این دو کارت که بگذریم، به تفاوت های مستر و ویزا هم باید اشاره کرد تا فرق بین آنها هم مشخص شود.

در نگاه اول، ویزا کارت دو سطح پایه و ویزای امضا دارد.  اکثر شرکت هایی که  کارت‌های سطح پایه را ارائه میدهند، خدماتی از قبیل: پرداخت صدمه ناشی از تصادف ماشین غیر اجاره‌ای، ضمانت‌های تمدید شده خرید، پوشش خرید بدون تایید، کمک‌های اضطراری و جایگزینی فوری کارت را پوشش می‌دهند.

کارت‌های ویزای امضا هم شامل همه پیشنهادهای سطح پایه هستند به علاوه اینکه  به عنوان یک سرویس نگهبان ۲۴/۷ و یک پورتال آنلاین، به صاحبان کارت ویزای امضا، خدماتی از قبیل دسترسی به تخفیف‌ها و دسترسی‌های ویژه به سرگرمی و ورزش و غذاخوری‌ و سفر و… را ارائه می‌دهد.

اما مستر کارت سه سطح دارد و شامل سطح پایه، جهانی و ممتاز جهانی می‌شود. ردیف پایه خدماتی مشابه ویزا کارت را دارد؛ مثلا پرداخت صدمه ناشی از تصادف ماشین غیر‌ اجاره‌ای، محافظت علیه کلاهبرداری، کمک‌های سفرهای اضطراری، جایگزینی کارت و ضمانت‌های تمدید‌ شده شامل سطح پایه است. مهم ترین سرویس مستر کارت که ویزا کارت آن را ندارد، حفاظت از قیمت است. مثلا اگر کالایی  را به مبلغی خریداری کنید و حداکثر تا ۶۰ روز بعد از خرید مبلغ آن کاهش داشته باشد مستر کارت، اختلاف را پرداخت خواهد نمود. پس مستر کارت از ضرر شما جلوگیری می‌نماید.

این را هم باید بدانید که ویزا کارت به خودی خود پیشنهاد حفاظت از قیمت ندارد، اما بعضی از بانک‌هایی که ویزا کارت صادر می‌کنند از تغییرات قیمت محافظت می‌نمایند.

کارت اعتباری یا کردیت کارت چیست؟

کردیت کارت یا همان کارت اعتباری در حقیقت ارائه خدماتی مالی می باشد که از طریق چندین مووسه مالی معتبر و یا  بانک در تمامی  سطح دنیا به مشتریانش  ارائه می دهد. این شرکت های ارائه دهنده کارت های اعتباری همانند  مستر کارت ،  ویزا ، وسترن یونیون و غیره هستند که در حقیقت واسطی  ما بین بانک ها و فروشنده های محصولات و کالا به حساب می آیند. از میان این موسسه های مالی و بانک ها دو شرکت ویزا کارت و مستر کارت هستند که توانسته اند اعتبار و پذیرش خود را در تمامی دنیا به اثبات برسانند. کارتی مانند وسترن یا امریکن اکسپرس ، در آمریکا و یا در بعضی از بانک های کانادا ارائه می شوند. در اروپا نیز یورو کارت نیز دارای اعتبار است اما این کارت در آمریکا و کانادا اعتباری ندارد.

نحوه عملکرد کردیت کارت

هر مشتری به جهت گردش خوب حسابش و امتیاز اعتباری که با این گردش مالی خود ایجاد نموده است از قبیل پرداخت های به موقع قبوض اینترنت و تلفن ، اقساط و بدهی های بانکی که همگی دلایلی برای کاهش و یا افزایش امتیازات و اعتبار خود خواهد بود ، از طریق بانک جهت اخذ کارت اعتباری معتبر معرفی می شود. به عبارتی در این پروسه بانک ها کارگزاری برای شرکت های ویزا کارت و مسترکارت خواهند بود. اکنون سوالی که مطرح می شود این است که چرا به این نوع کارت ها کارت اعتباری گفته می شود؟ 

شما با داشتن کارت اعتباری به ارزش یک هزار دلار ، قادر خواهید بود بدون داشتن پولی در حسابتان ، به اندازه همان یک هزار دلار را از کارتتان خرج کنید. البته شما در آخر ماه یک صورت حساب دریافت می کنید که شما می توانید این مبلغ را در حساب بانکی خودتان تسویه کنید یا با پرداخت کردن مبلغ کمتری (minimum payment) بدون استفاده از حساب بانکی خود نقدا برداشت ننمایید.

چه سودی برای شرکت های صادر کننده کردیت کارت وجود دارد؟

درحالت کلی تا زمانی که بعنوان یک مشتری تمامی صورت حساب ها و بدهی های خود را در زمان خودش و به موقع پرداخت نمایید سودی عاید این شرکت ها نخواهد شد. منافع آن ها از زمانی رقم می خورد که شما تصمیم دارید با پرداخت مبلغ بسیار اندک ، بدهی خود را به ماه بعد موکول نمایید. این بدان معناست که از ماه دوم سود زیاد و قابل تاملی را که در حدود بیست درصد مبلغ بدهی تان می باشد ، را بایستی بصورت سالانه پرداخت نمایید. شاید این طور به نظر برسد که سود بیست درصد آن هم بصورت سالانه مبلغ زیادی نیست ، اما در قیاس با سود سالانه چهار درصدی در بانک های کانادا ، بسیار قابل توجه است. بنابر این کاملا توجه داشته باشید که در زمان مناسب از کارت های اعتباری استفاده نمایید و به وقت بدهی های خود را پرداخت نمایید.

اکنون فرض نمایید که در کشور کانادا زندگی می کنید و قصد سفر به مکزیک را دارید. در مکزیک از بانکی که شما در کانادا درآن حساب دارید اطلاعی ندارند. به عبارتی به شبکه بانکی شما در کانادا متصل نیستند. در این شرایط شما می خواهید از کارت اعتباری خود برای هزینه های تور استفاده نموده و آن را پرداخت نمایید.

اینجاست که تنها یک کارت اعتباری به یاری شما خواهد آمد. به جهت اعتبار کارتهای اعتباری ویزا کارت و مستر کارت و کارکردشان با تمامی بانک های دنیا ، شما می توانید هزینه مربوطه را با کارت اعتباری که دارید انجام دهید. نکته جالب توجه و مهم این است که اهمیتی ندارد که واحد پولتان و آن کشوری که از آن قصد خرید دارید چیست. کارت اعتباری یا همان کردیت کارت ، به نرخ روز، این عملیات تبدیل را به انجام می رساند.
و یا به فرض آن که قرار است از وب سایت علی بابا یا  آمازون خرید نمایید در حالی که فروشنده اش در کشور چین زندگی می کند. دراین شرایط شما به سادگی خریدتان را انجام خواهید داد و کارت اعتباری ویزا یا مستر بصورت واسط مابین بانک شما و فروشنده پروسه منتقل نمودن پول و تبدیل کردنش به نرخ روز ارز را انجام خواهد داد.

در مورد مستر کارت و ویزا کارت بیشتر بدانید

در موردمستر کارت و ویزا کارت بیشتر بدانید

- ویزاکارت شرکتی دارای چندین ملیت است که در شهر فاستر در ایالت کالیفرنیای ایالات متحده آمریکا واقع شده است. این شرکت قدرتمند در سال ۱۹۵۸ شروع  به کار کرده و تاسیس شده است. ویزا کارت در بخش تکنولوژی پرداخت های بین المللی، خدمات انتقال پول و بهره گیری از پول الکترونیکی فعالیت خود را در سراسر دنیا توسعه داده است.

- مسترکارت نیز همانند ویزا کارت شرکتی با چند ملیت متفاوت  است که در شهر وست چستر در ایالت نیویورک ایالات متحده آمریکا می باشد. 

در تمامی دنیا همه بانک ها و موسسات معتبرمالی قادر خواهند بود از این شبکه بین المللی ویزا و یا مستر استفاده کرده و کارت های صادره را به شبکه آن ها متصل کنند. اما در ایران بخاطر تحریم های مالی بین المللی این امکان وجود ندارد و هیچ کدام از بانک ها نمی توانند واسط این اتصال به شبکه های مالی باشند.

ویزا کارت و مستر کارت، دو شرکت آمریکائی برای ارائه خدمات ارزی به کاربران می باشد. وظیفه این دو ارائه خدمات مبادلات ارز به صورت الکترونیکی در سراسر جهان می باشد که به طور عمده این تبادلات ارز توسط  کارت های اعتباری، کارت های پیش پرداخت و سایر کارت های بانکی با نشان تجاری ویزا، دبیت کارت و یا کردیت کارت انجام می‌شود.

بارها پیش آمده که از پرسیده شده است که تفاوت و یا شباهت های بین ویزاکارت و مسترکارت در چیست. خدمات و گستردگی این شرکت ها چگونه است. در سایت 20 پیمنت سعی داریم توضیحاتی را در این خصوص برایتان ارائه دهیم تا شما را در انتخابی شایسته یاری رسانیم.

زمانی که کارت ارزی در ایران خریداری می کنید ، فروشندگان بر visa card و یا master card بودن آن تاکید می نمایند. لذا سوالاتی در ذهن خریدار به وجود می آید که کدام یک از این دو را انتخاب کنند. در همین ابتدا سوالی ایجاد می شود که کارت های ارزی مانند مستر کارت و یا ویزا کارت چه ضرورت و استفاده ای دارند؟ هر کدام چه مزایا و معایبی به دنبال خواهند داشت؟

نوع کارت از جمله مستر کارت و ویزا کارت تنها بیان کننده شرکت ارائه دهنده خدمات های مرتبط به بانک صادر کننده می باشد. به این صورت که اگر شما ویزا کارت داشته باشید یعنی شما یک حساب بانکی در بانک خارج از ایران دارید که خدمات کارتی آن حساب به وسیله شرکت ویزا کارت انجام می گیرد.

شرکت های ارائه دهنده خدمات کارت مانند ویزا و مستر شرکت های بزرگ و با اعتبار جهانی هستند که در سرعت و امنیت کاملا قابل اطمینان هستند.

پس دلیل اصلی تفاوت این گونه شرکت ها می تواند در محدودیت ها و امکانات آن مجموعه اشاره کرد. در نتیجه کارتی باید مورد نظر شما باشد که پاسخ گوی نیاز شما به کارت ارزی باشد.
کارت های اعتباری مستر و ویزا ، محصول دو شرکت معتبر آمریکایی  می باشند که در گستره بین المللی در حوزه مالی به فعالیت می پردازند. از نظر رقابتی هر دوی این شرکتها نزدیک به هم حرکت کرده و تقریبا در بسیاری از معاملات بین المللی حاضر هستند و به جهت گسترش جغرافیایی و نوع خدماتشان و البته کیفیت بسیار بالا ، نسبت به دیگر شرکت های فعال دراین زمینه برتری دارند.

بر طبق آمار بدست آمده ، بطور نسبی حدود سی میلیون از کسانی که حساب بانکی دارند ، دارای ویزا کارت نیز هستند و همین تعداد نیز دارنده مستر کارت می باشند. این آمار نشان می دهد که در مورد هر دو کارت در بین دارندگانشان از یک میزان محبوبیت برخوردار هستند.

این دو شرکت  درگاه بانکی محسوب می شوند که موسسه های مالی و بانک ها از طریق متصل شدن به این درگاه ها خدمات خود را به مشتریان شان ارائه می نمایند. در ایران شبکه شتاب این کار را انجام می دهد. همان گونه که می دانید در ایران بانک هایی که به این شبکه متصل باشند می توانند با استفاده از کارت های خود دریافت و پرداخت های بانکی را به انجام برسانند.

شرکت های بین المللی ویزا و مستر نیز ، چنین عمل می کنند ، با این تفاوت که در کشوری خاص حضور ندارند. به عنوان مثال در یک کشور اروپایی مانند هلند ، اگر بانکی کارتی را که به شبکه ویزا یا مستر وصل است ارائه نماید ، مشتری با آن کارت می تواند کشور ژاپن از طریق دستگاه پوز خریدش را انجام دهد و یا در کشور کانادا با استفاده از دستگاه خود پردازی که به این شبکه وصل است ، وجه نقد دریافت نماید.

درتمامی دنیا هر بانکی که با این دو شرکت توافق نموده است، کارتهای اعتباری، نقدی ، پیش پرداخت ، هدیه یا مجازی را صادر نماید.

این کارت های صادر شده توسط بانک ها ، مطابق نوع خدمات شان با انواع متفاوتی دسته بندی می شوند. مانند کارت های اعتباری یا نقدی.

کریدیت کارت یا همان کارت اعتباری  با امکان اتصال به حساب بانکی به صاحب حساب اجازه می دهد تا بیش از مبلغ موجود در کارت خرج کند ( که البته این مورد در ایران وجود ندارد). دبیت کارت یا کارت نقدی  نیز به حساب بانکی متصل است اما تنها می توان به میزان موجودی داخل کارت خرج نمود ( این روش در تمامی بانک های داخل ایران اجرا می شود.

پری پید کارت یا ‎کارت پیش پرداخت ، ‎به حساب بانکی وصل نبوده و مبلغ موجود درکارت به اعتبار بانک صادر کننده  می باشد.(کارت ‏های هدیه صادر شده توسط تمامی بانک ها از همین نوع هستند).

درگروه بندی دیگری کارت ها به دو نوع کارت فیزیکی و مجازی دسته بندی می شوند. البته همان گونه که از نام این کارت ها روشن است اگر از کارت تنها مشخصات در دسترس باشد مجازی است و در غیر این صورت ، اگر فیزیک داشته باشد ، کارت فیزیکی محسوب می شود. (عمدتا کارت های مجازی جهت خرید از سایت های فروشگاهی مجازی استفاده می شود)

این نکته حائز اهمیت است که کارت های اعتباری توسط شرکت های ویزا و مستر صادر نمی شود بلکه تمامی این کردیت کارت ها از طریق بانک ها بر اساس نرخ سود و کارمزدشان و امکاناتی که دارند صادر می شود و ویزا و مستر کارت تنها شبکه های پرداختی می باشند. از طریق این شرکت ها ارتباط بین بانک و فروشگاه ها ایجاد می شود بعبارتی با کارت های بانکی صادر شده تراکنش های بانکی پردازش می شوند. 

به طور معمول شرکت های ویزا و مستر به کسانی که این کارت ها را دارند امکانات و مزایای چون بیمه نمودن خودرو ، بیمه سرقت و یا تضامین مشابه را ارائه می نماید. اما بهتر است دقت داشته باشید هنگام تهیه کارت ، خدمات و مزایای صادر کننده کارت را بررسی نمایید.

کارهایی که حین استفاده از ویزا کارت و مستر کارت باید انجام دهیم.

1. ایجاد هماهنگی جهت اطلاع از پذیرش یا عدم پذیرش تراکنش بانکی از شرکت صادر کننده کارت. 

2. اطلاع از پذیرش پرداخت از طریق شرکت صادرکننده کارت. 

3. مابین فروشنده و ارائه دهنده عملیات پرداخت پردازش شود

مشخصه های ویزا کارت و مستر کارت

مشخصه ها و ویژگی های ویزا کارت و مستر کارت

با درنظر گرفتن مطالب ارائه شده در بالا ، اکنون به بررسی ویژگی های کارت ها و میزان کارکرد و اهمیتشان می پردازیم. 

- داشتن کنترل پنل آنی یا فاقد آن بودن: 

با بهره گیری از کنترل پنل لحظه ای ، شما از گردش بانکی کارت ، جز به جزء این گردش ها  و مبلغ موجودی در هر زمان که بخواهید آگاه خواهید شد.از طرفی با این امکان شما از موفق بودن یا نا موفق بودن تراکنش هایتان مطلع خواهید شد. 

- فرستادن یا نفرستادن پیام جهت تراکتش ها

از دیگر توانایی های این کارت ها امکان گرفتن پیامک های کسر مبلغ از حساب کارتتان است که به خط تلفن همراه شما در کشور ایران ارسال می گردد. این مشخصه جایگزین مناسبی است  برای زمانی که دسترسی به  کنترل پنل نداشته باشید. 

-کارمزد هر تراکنش

برای هر پرداخت و تراکنش بصورت آنلاین و تبدیل کردن  ارز کارمزدی از حساب شما کسر می گردد. که حدودا بین دو و نیم تا چهاردرصد است. 

این کارمزد را گروهی از کارت ها هنگام تبدیل نمودن ارز از حساب تان کسر می نمایند. به عنوان مثال وقتی کارت صادره از کشور امارات باشد ، پیش می آید که شرکتی همه پرداخت هایتان را به واحد پولی امارات یعنی درهم تبدیل کرده و پس از آن پرداخت نماید. لذا دانستن این موضوع مهم ، شما را در کم کردن هزینه های پرداختی که گاها عدد قابل توجهی است ، یاری می رساند. 

- سقف  برداشت پول از کارت: در طول یک روز تنها می توان یکبار از کارت برداشت داشت که این برداشت می تواند شامل خرید های حضوری یا آنلاین و یا استفاده از باجه های خودپرداز باشد. 

- دارای نام بودن کارت:

نکته دیگری که مطرح است این است که نام گیرنده کارت بر روی کارت نوشته شده است یا خیر. این درج بر روی کارت ممکن است بصورت برجسته باشد یا غیر برجسته  که در ادامه در مورد ان توضیح خواهیم داد. 

- برجسته بودن حک نام بر روی کارت:

 بر روی کارت ممکن است نام و اطلاعات دارنده کارت  به صورت برجسته حک شده باشد.

 یکی ازمشخصه های چاپ  برجسته   این است که معمولا جهت اجاره خودرو در خارج از کشور از کارت هایی که اسم بر روی آن  به صورت برجسته حک شده ، استفاده می شوند.

- دریافت وجه با کارت از عابر بانک:

در حقیقت این مشخصه فقط شامل کارت هایی می شود که به حساب بانکی متصل هستند اما عمدتا کارت های پیری پید  Pre-Paid این امکانات را ندارد. 

با این وجود تعدادی از کارت‌های ارزی ای هستند  که با فنآوری کار رفته در آن ها وعلیرغم  Pre-Paid بودن ،  می توان  با آ ن ها از خودپردازهای بانکی وجه دریافت نمود. 

بعنوان مثال کارت  tpRed که در حال حاضر این امکان هست که بوسیله آن  تهیه و دریافت وجه صورت پذیرد. 

نکته حائز اهمیت آن است که در زمان تهیه کارت های ارزی ، شما می توانید مشخصات و ویژگی هایی را درخواست نمایید. در این صورت اگر این مشخصه کارت نیز برایتان مهم است به خاطر داشته باشید که در لیست خود اعلام نمایید. 

- مجازی یا فیزیکی بودن کارت: کارت های مجازی و فیزیکی شباهتهای زیادی دارند. بعنوان مثال هردو دارابی Card Number، CVV2 هستند، اما  تفاوت مهم ان ها این است که فیزیک کارت دراختیارتان نیست ودر شرایطی که درخواست کننده برای تایید مشخصات شما ، نیاز به تصویر پشت و روی کارت دارد، این نوع کارت کارآمد نیست.

تمامی نکات فوق ، دقیقا مواردی هستند که در زمان خرید یک کارت ارزی ، می بایست به آن توجه کنید و در زمان تهیه کارت ، درخواستهایتان را به فروشنده کارت به طور کامل اعلام نمایید تا با کمک  اطلاعات فروشنده کارت مورد نظر خود را تهیه نمایید. 

ویزا کارت بهتر است یا مستر کارت

ویزا کارت بهتر است یا مستر کارت

اکنون با توجه  به مطالب توضیح داده شده در این مقاله ، این پرسش وجود دارد که آیا تفاوتی میان مسترکارت  Master card و ویزاکارت Visa Card وجود دارد؟

در حالت کلی پاسخ به این پرسش منفی است.  اختلاف چندانی بین این دو کارت نیست. این دو شرکت فرآیند پرداخت دارند و از خودشان اعتباری نمی توانند بدهند. تنها شرایط پرداخت را برای صادر شدن کارت اعتباری از طریق بانک ایجاد می کنند. شاید تنها مشخصه روشن بین این دو ثبت ویزا یا مستر روی دستگاههای محل پرداخت باشد.

ممکن است شما تفاوت هایی را  در ارائه خدمات ارزی ببینید که این تفاوت ها ارتباطی به شرکت های آمریکایی ویزا و مستر ندارد. این تفاوت ها صرفا مربوط به نوع کارت انتخابی ماست. در تمامی دنیا توسط بانک ها و موسسات مالی چندین هزار کارت با خصوصیات متفاوت ارائه می گردد. انتخاب این که هر کارتی چه مشخصه ای داشته باشد نیز با همان بانک است. در این خصوص نوع ارائه دهنده خدمات شرکت های ویزا یا مستر مطرح نیست.

مسترکارت و ویزاکارت در تمامی دنیا اعتبار داشته و مورد استفاده قرار می گیرند. از این دو کارت اعتباری می توانید در سفرهای خارجی ، خرید از بازارها و مراکز خرید و هزینه های مربوط به هتل استفاده نمایید.

در حالت کلی می توان مغایرت هایی را در خصوص کارت های مستر کارت و ویزاکارت را دید. به عنوان نمونه در نقاطی پیش می آید که به جهت گسترش شبکه های خدمات پرداخت ، خدمت رسانی این دو کارت کمی نسبت به یکدیگر تفاوت داشته باشد. 

مثلا ویزاکارت در دویست کشور در سراسر دنیا دارای  چند ده میلیون درگاه پرداختی و حدود دو میلیون عابربانک می باشد. در حالی که مستر کارت حدودا با شرایط تعدادی مشابه در دویست و ده کشور در تمامی دنیا فعالیت می کند.

شرکت ویزا مدعی است که تعداد کاربرانش حدود دو و چهار دهم میلیارد  درحدود دویست کشور است درحالی که مستر کارت با ارائه آماری مشابه پرداخت بیش از هجده میلیارد در سال را اعلام می نماید.

کمتر پیش آمده که وارد فروشگاه فیزیکی یا مجازی شوید که یکی از کارت های مستر کارت یا ویزا کارت را رد کند و دیگری را بپذیرد. عمدتا صد در صد در فروشگاه ها و یا مراکز دیگر هر دوی این کارتها خدماتی یکسان را ارائه می دهند.

این دو کارت اعتباری تقریبا در تمام دنیا به یک اندازه اعتبار دارند و استفاده می شوند. کسانی که از کارت های اعتباری استفاده می کنند خیلی برایشان مهم نیست که از کدامیک از شرکت ها تهیه شده است. تنها تفاوت هایی جزئی بین آنها در ارائه خدمات دیده شده است که درحالت کلی در مشخصه های آن ها تغییری ایجاد نمی نماید.  

میزان مقبولیت ویزا کارت و مستر کارت

میزان پذیرش فروشندگان به طور معمول بین دو کارت اعتباری ویزا و مستر یکسان است. در تمامی دنیا این دو کارت از پذیرش خوبی برخوردار هستند. البته دو شرکت دیسکاور و آمریکن اکسپرس که آمریکایی هستند نتوانستند همانند ویزا و مستر در دنیا بصورت بین المللی شهرت و اعتبار بدست آورند و این دو کارت اعتباری بیشتر در آمریکا فعالیت می نمایند.

اگر پذیرنده ای با یکی از این شرکت های ویزا و مستر قرارداد خاصی داشته باشد ، بنابراین موظف است تا از کارت های همان شبکه استفاده نماید. به عنوان مثال فروشگاه کاستکو Castco که عمده فروش است ، برای معاملات خود صرفا ویزا کارت را می پذیرد درحالی که پیش از آن با کارت امریکن اکسپرس کار می کرد ویا باشگاه سام ، اکنون مسترکارت و ویزا کار را می پذیرد درحالی که در گذشته فقط پذیرای مستر کارت بود.

مسترکارت    ویزاکارت  نوع کارت
24 37 تراکنش ها به میلیارد
 35  35 پذیرش جهانی به میلیون
210 کشور 210 کشور حوزه فعالیت
31،70 48،50 سهم از بازار
Standard VISA Standard VISA سطح کاربر
1،2 2،1 کارت صادره به میلیارد
3،6 تریلیون 6،5 تریلیون تراکنش درسال به دلار
بیش از یک بیش از دو خودپرداز به میلیون


خدمات استفاده از ویزا کارت و مستر کارت

خدمات استفاده از ویزا کارت و مستر کارت

همانگونه که قبلا نیز گفته شد شبکه های مستر و ویزا  خدمات و مزایایی را برای مشتریانشان منظور کرده اند دراین جا به اختصار در متن مقایسه ای ذیل آورده شده است.

- سفرها و مزایای آن : تخفیف در بیش از نهصد مرکز اقامتی 

- مراکز تفریحی و رفاهی : تخفیف جهت هتل های لوکس و تورها 

- خرید : تخفیف خرید محصولات گران قیمت

- برنامه های کارآمد جهت تلفن موبایل

- مشتریان World Elite  جهت سفر آبی و هوایی تخفیف ویژه دارند.

ضمنا این دو شرکت ویزا و مستر کارت خدمات و توانمندی های بسیاری را ارائه می نمایند. دراین میان بانک ها می توانند از میان امکانات ایجاد شده ، به انتخاب خود ،  پیشنهاداتی را به دریافت کنندگان کارت ها ارائه نمایند. 

درحالت کلی خدمات مستر کارت و ویزا کارت به سه دسته قسمت می شوند.

1-     (Credit Card) : کارت های اعتباری که بدون نیاز به داشتن پول ، برحسب اعتبار حساب بانکی است.

2-     (Debit Card) : کارت های نقدی که همانند کارت های شتاب که در ایران استفاده می شود ، می باشد. دراین حالت حسابتان بایستی پول داشته باشد تا بتوان از آن برداشت کرد.

3-     (Pre-Paid Card) : کارت های پیش پرداخت مانند کارت های هدیه ای که بانک ها صادر می کنند.

استفاده از ویزا و مستر کارت چه امکاناتی دارد؟

1-    پرداخت های بدون تماس:

کارت های اعتباری ویزا با امکانات پی ویو payWave  و مسترکارت با امکان پی پس  Mastercard PayPass به دارندگان خود این توانایی را می دهند که تنها با نزدیک بردن کارت شان به دستگاه همخوان ، پرداخت شان را به انجام برسانند. نکته مهم این است که اگر این تراکنش پایین تر از یکصد دلار باشد ، نیازی نیست که رمز نیز وارد شود. البته در شرایط پرداخت های بالای یکصد دلار نیز می توان از همین نوع کارت استفاده نمود اما در هنگام تراکنش لازم است که رمز خود را وارد نمایید. همچنین این امکانات قابل نصب بر روی گوشی نیز هست که در این شرایط نیاز به داشتن کارت نیز نیست.

2-    کارت های پرمیوم:

 شرکت های ویزا و مستر دو نوع کارت های استاندارد و پریمیوم را به تعداد بسیار زیادی به درخواست کنندگان ارائه می نمایند که البته کارت های نوع پریمیوم از مزایای زیادتری در مقایسه با کارت های استاندارد دارا هستند.

3-    پیشنهادات اختصاصی:

برنامه های ویزا اینترتین منت Visa Entertainment و مسترکارت پرایس لس Mastercard Priceless از جمله برنامه های دو شرکت مستر و ویزا هستند که جهت رفاه مشتریانشان ایجاد گردیده است و طی استفاده از آن ها می توانید از سرگرمی و سفر و خرید و سایر پیشنهادهای جذاب این دو برنامه استفاده نمایید. البته با داشتن کارت پریمیوم استفاده از این امکانات شامل تخفیف نیز می باشد.

برای مقایسه این دو کارت از نظر کاربردی می توان این گونه گفت که به عنـوان نمونه  شرکت ویزا کارت ، برنامه ویزا ساوینگ ادج (Visa SavingsEdge ) را جهت کاربرانش ایجاد نمود تا بتواند امکانانی همچون تخفیف پانزده درصدی برای هتل ها و یا اجراه خودرو را با این برنامه انجام دهند. در مقابل مستـر کارت نیز با ارائه برنامه ایزی سیوینـگ Easy Savings) ) را با همین هدف به مشتریانش ارائه کرد. هر دوی این شرکت ها امکاناتی کاربردی را ایجاد کردند تا بدین ترتیب صاحبان کارت بتوانند مبالغ را در کارتشان ذخیره نمایند.

4-     خدمات امنیت جهانی:

پشتیبانی شبانه روزی ویزا و مستر در شرایطی که کارتتان مفقود شده باشد و یا به سرقت برود و یا حین انجام پرداخت و خرید دچار مساله ای شده باشید ، در هر قسمت از دنیا که باشید در خدمتتان خواهد بود.

5- محافظت در برابر خرید اینترنتی:

 ایجاد امنیت در پرداخت و خرید های اینترنتی ، یکی از خدمات ویژه و موثر این دو شرکت بوده و با فعال شدن این خدمات ، کد پیامکی برای شما در زمان پرداخت و یا خرید ارسال می شود که برای نهایی شدن عملیات ، می بایست آن را وارد نمایید.

پیشنهاد خدمات: اخذ و شارژ مستر کارت در ایران

ملاک های قیاس ویزا کارت و مستر کارت

اما در مقایسه تفاوت ویزا کارت با مستر کارت باید ملاک هایی را در نظر داشته باشید تا بتوانید به سادگی بین این دو سرویس دهنده که البته تفاوت قائل شدن بینشان سخت است، فرق بگذارید. برخی از ملاک هایی که در مقایسه تفاوت ویزا کارت با مستر کارت باید در نظر داشته باشید را در ادامه می بینید.

1-    هزینه های سالانه:

به طور معمول کارت های اعتباری بصورت سالانه از  شما هزینه ای را کسر می نمایند. در مورد کارت های معمولی حدود بیست و پنج دلار و بیشترین مبلغ حدود هفتصد دلار است. این هزینه های سالانه توسط صادر کنند ه کارت براساس نوع و میزات دسترسی که داده می شود معین می کند. اغلب به جهت مزایایی که می دهند هزینه های بسیار زیادی را نیز سالانه دریافت می کنند. 

2-    نرخ سود:

همچنین نرخ سود نیز بر حسب نوع کارت انتخاب شده ، می باشد. به همین جهت در زمان تهیه کارت ، به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید.

3-    جوایز:

تعدادی از کارت های اعتباری یا همان کردیت کارت های ویزا و مستر به دارندگان کارت  جایزه می دهند. این بدان گونه است که برای خرید یک دلاری ، یک امتیاز جهت خریدتان در نظر گرفته می شود و پس از جمع شدن امتیازها ، مزایا و جایزه ای برایتان منظور می شود.

4-    روز های بدون سود:

اگر مشتری خوش حسابی باشید و در زمان مشخص پرداخت های خود را انجام دهید و بدهی نداشته باشید ، اغلب کارت های اعتباری برایتان زمان های بدون دریافت نمودن سود را در نظر می گیرند. که این دوره های می تواند مثلا چهل روزه باشد. این امتیاز باعث می شود بتوانید خرید های خود را در همان دوره بدون پرداخت سود انجام دهید.

5-    مزایای خاص:

 گاهی این کارت ها امتیازات ویژه مانند بیمه و یا حتی پرواز ها را که بسیار نیز دارای ارزش است به شما می دهند.

6-     پیشنهادات برای تازه وارد ها:

 اگر تازه وارد باشید ، شرکت های ارائه دهنده کارت اعتباری برایتان پیشنهادات جذابی چون نرخ متفاوت سود خرید و یا انتقال وجه را می دهد که این درصد ها از مزیت های این کارت هاست.

7-     خدمات امنیتی:

 همانگونه که شرح داده شد شرکت های ویزا و مستر کارت خود ، خدمات امنیتی را ارائه می نمایند. اما خدمات بیست و چهار ساعته صادر کنندگان کارت ها نیز ، جهت کنترل بر تخلفات و یا سوئیچ موقت کارت ها در خدمت مشتریان خود هستند.

کارمزد و هزینه استفاده از کارتهای اعتباری:

کارمزد و هزینه استفاده از ویزا کارت و مستر کارت

این نکته دارای اهمیت است که بهره گیری از کارت های هوشمند اعتباری برای دارندگانشان هزینه ای ندارد اما کسانی که پشتیبانی و یا سرویس این کارت ها را به عهده دارند عمدتا راه هایی برای دریافت کارمزد و یا هزینه ها برایتان ایجاد می کنند که به تعداد از آن ها که مهم نیز هستند اشاره می شود.

•دریافت نمودن سود در زمان قرض گرفتن وجه نقد

•دریافت نمودن کارمزد (ماهانه یا سالانه) برای برخی از کارت ها

•دریافت نمودن هزینه های تخلف از قوانین مانند دیر پرداخت کردن 

•دریافت نمودن هزینه امکانات بیشتر مانند برداشت پول

هزینه های ماهانه و سالانه :

این موضوع عمومیت ندارد. تعدادی زیادی از کارت های اعتباری هزینه سالانه ای ندارند. گروهی هم در سال اول رقمی را دریافت نمی کنند. اما در برخی از کارت ها مبلغی هر ماه یا سالانه از کارت کسر می گردد که چیزی حدود هفده تا دویست دلار در سال خواهد بود.

هزینه عبور از محدودیت:

کسانی که کارت اعتباری را ارائه می دهند محدودیت مشخصی را برای کارت هایشان معین می کنند که این مبلغ حداکثری موجودی شما در کارت است. بعنوان مثال  اگر محدودیت کارتتان دو هزار دلار باشد و در ماه پیشین بیشتر از یک هزار دلار آن را خرج کرده باشید ، اگر اکنون نیز قصد داشته باشید یک هزار دلار دیگر خرج کنید ، بنابر این از محدودیت تعیین شده خارج شده و می بایست هزینه پرداخت نمایید که این عبور از محدودیت تقریبا حدود بیست دلاز می باشد.

هزینه های برداشتن پول:

اگر از کارت اعتباری خود در دستگاه های ATM یا خود پرداز استفاده کنید ، شامل زیان خواهید شد زیرا دو هزینه را برای شما در بر دارد.
- کارمزد برداشت  = این مبلغ بستگی به میزان برداشتتان دارد و هر میزان که برداشت کنید براساس آن درصدی هزینه محاسبه می گردد.
 - سود فوری = در هنگام برداشت کردن وجه همان لحظه از حسابتان سود برداشت خواهد شد در حالی که در زمان استفاده از کارت اعتباری در زمان خرید سودی نخواهید داد.
بعنوان نمونه وقتی یکصد دلار از یک دستگاه خود پرداز برداشت شود و تقریبا حدود یک ماه بعد آنرا مجدد واریز کنید می بایست حدود پنج دلار سود و هزینه بپردازید.

طریقه احتساب هزینه ها در خارج از کشور

در شرایطی که بیرون از کشور محل زندگی خود هستید و از کارت اعتباری خود استفاده می کنید ، هر بار که از کارت خود و اعتبارتان خرج می نمایید ، چیزی حدود سه درصد از حساب شما کسر خواهد شد. به عبارتی برای استفاده از هر یکصد دلار می بایست حدود سه دلار را بپردازید. از طرفی اعتبار کارتتان به ارز کشوری که در آن هستید تبدیل می گردد که این محاسبات به ضرر شما خواهد بود.

حال آنکه برداشت کردن پول در بیرون از کشورتان شاید از آن چه گفته شد نیز برای گران تر باشد. زیرا لازمست برای این برداشت سود بپردازید حتی می تواند از این هم گران تر تمام شود چرا که نسبت به مبلغ برداشت ، سود معادل بیست و هفت درصد تعلق می گیرد. ضمنا بابت کارمزد برداشت نیز می بایست سه درصد بپردازید. برای این منظور کارت های اعتباری ویژه ای وجود دارد که جهت استفاده بیرون از کشور است و هیچ هزینه اضافی برای شما نخواهد داشت.

حرف آخر:

اگر قصد دارید برای خرید های اینترنتی خود از سایت های فروشگاهی خارج از کشور و یا سفر به کشورهای دیگر و پرداخت هزینه های تورهای خارجی از کریدیت کارت استفاده نمایید ، این مقاله می تواند کمک شما باشد تا با مطالعه قوانین ، کارکردها ، مزایا و پاداش های حاصل از خرید کارت اعتباری ، انتخابی مناسب داشته باشید و با استفاده از امکانات کارت اعتباری معتبر ، سفری خوشایند یا خریدی لذت بخش را تجربه کنید. کارت های اعتباری ویزا کارت و مسترکارت دو کارت پیشنهادی و معتبر بین المللی هستند که می توانند اولین و بهترین انتخاب برای کسانی باشد که قصد خرید و تهیه کردیت کارت را دارد. 

 نتیجه نهایی : ویزا کارت یا مستر کارت؟

باتوجه به مطالبی که بالاتر گفتیم، باید به خدمات ارائه شده توسط بانک توجه کنید چون خدماتی که مد نظر شماست در اینجا ملاک و مهم است. اگر نیاز به مشاوره بیشتر در این زمینه دارید، کارشناسان 20 پیمنت در خدمت شما هستند تا راهنمایی های لازم و ضروری برای اخذ ویزا کارت یا مستر کارت را به شما ارائه کنند. فقط کافیست تا با بخش پشتیبانی درتماس باشید. همچنین برای خرید مستر کارت هدیه فیزیکی ، صدور مستر کارت مجازی از طریق منوی خدمات سایت به بخش کارتهای ارزی Mastercard مراجعه نمائید.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد
avatar
یک سال قبل

لطفا جهت ثبت نام مسترکارت یا ویزاکارت،راهنماییی بفرمایین

avatar
یک سال قبل

سلام آقای احمدپور عزیز ، چند سالی هست بخاطر تحریم ها امکان ارائه مسترکارت مقدور نمی باشد. باتشکر