تفاوت ویزا کارت، مستر کارت و پی پال چیست؟

تفاوت ویزا کارت، مستر کارت و پی پال چیست؟

توسط : تیم محتوا
6,617

در این مقاله قصد داریم تفاوت‌های مستر کارت ، ویزا کارت با پی پال را بررسی کنیم. ابتدا به بیان یک تعریف کلی از ویزا کارت، مستر کارت و پی پال می‌پردازیم و در ادامه به تفاوت‌های  آن‌ها با پی پال اشاره خواهیم کرد. درادامه همراه با 20پیمنت باشید.

ویزا کارت چیست؟

یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در سراسر دنیا، در زمینه خدمات مالی فعالیت می‌کند. در واقع کارت‌های صادر شده توسط این شرکت جایگزین پول نقد است و با بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی همکاری می‌کند. ویزا کارت در ابتدا با نام تجاری بانک آمریکارت (BankAmeriCard)  توسط بانک مرکزی آمریکا صادر می‌شد، که بعدها به ویزا کارت تغییر نام داد و صدور کارت‌ها توسط شرکت ویزا انجام می‌شد. در واقع با این کارت می‌توان در هر نقطه از جهان، از تمامی خودپردازها، کارت‌خوان‌ها، دستگاه‌های POS  تراکنش انجام داد. در حال حاضر ویزا کارت توانسته بیش از دویست موسسه مالی را در سراسر دنیا به‌وسیله بانکداری الکترونیکی به هم متصل کند.

اگر بخواهیم ویزا کارت را به‌ صورت دقیق‌تر معرفی کنیم می‌توان از این مثال استفاده کرد: در داخل کشور بانک‌های مختلف وجود دارند که یکی از خدمات آن‌ها صدور کارت‌های عابر بانک است. بیشتر این کارت‌ها عضو شبکه شتاب هستند. به این معنی است که شما با کارت اعتباری بانک خودتان می‌توانید از خودپردازهای بانک دیگری استفاده کنید یا به‌ وسیله همان کارت، به کارت اعتباری بانک‌های دیگر وجه انتقال دهید.  در واقع شبکه‌ی شتاب یک شبکه‌ی ملی است که این امکان را داخل کشور برای دارندگان کارت‌های عضو شتاب فراهم می‌کند. ویزا کارت نیز عملکردی شبیه به کارت‌های اعتباری داخلی دارد با این تفاوت که فعالیت‌ها را در سطح بین‌ المللی انجام می‌دهد و ارتباط را بین بانک‌های مختلف در سراسر جهان به وجود می‌آورد.

خدماتی که توسط ویزا کارت انجام می‌شود شامل 3 بخش:

کارت‌های نقدی (Debit Card) : برای استفاده از این کارت باید به‌ اندازه خرید یا برداشت پول در حساب باشد.

کارت‌های اعتباری (Credit card) :  نوعی کارت هستند که به حساب بانکی متصل هستند و دارنده کارت می تواند حتی بالاتر از موجودی ‏کارت، خرید انجام دهد.

و کارت‌های پیش‌ پرداخت (Pre-Paid Card): عملکردی مشابه کارت نقدی دارد و حساب بانکی به‌ پیش پرداخت متصل نیست. شامل دو نوع قابل شارژ و غیرقابل شارژ هستند است که در سرتاسر جهان فعالیت می‌کند.

چند نمونه از ویزا کارت‌ها:

ویزا الکترون: مناسب برای افرادی است که می‌خواهند خدمات ارزان مانند پرداخت در فروشگاه‌ها، یا دریافت وجه از خودپرداز را انجام دهند.

ویزا کارت کلاسیک: برای خدمات گسترده با کارمزدهای پایین به کار می‌رود که قابل‌استفاده برای پرداخت‌های حضوری و غیرحضوری است.

ویزا کارت گلد (gold): علاوه براینکه ویژگی کارت‌های قبلی را دارد، امکاناتی نظیر خرید آفلاین (OffLine) و اجاره ماشین را فراهم می‌آورد.

مستر کارت چیست؟

این شرکت نیز همانند شرکت ویزا کارت یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که عملکردی مشابه به ویزا کارت داشته و با انجام پرداخت‌های بین‌المللی بانک‌ها در سراسر جهان و صدور انواع کارت‌های اعتباری و نقدی فعالیت می‌کند . شرکت مستر کارت ابتدا با نام تجاری مستر شارژ فعالیت می‌کرد و صدور کارت‌ها توسط چند بانک در ایالت کالیفرنیای آمریکا انجام می‌شد. که در سال 1979 به‌ صورت رسمی نام مستر شارژ به مستر کارت تغییر یافت. اکنون بیش از 210 کشور در جهان می‌توانند از خدمات مستر کارت استفاده کنند.

با استفاده از مستر کارت می‌توان خدماتی از قبیل:

دریافت وجه نقد تا سقف 3000 دلار به‌ صورت روزانه از خود پردازهایی که لوگوی مستر کارت دارند؛

خرید با استفاده از ارزهای متداول دنیا؛

خرید از سایت‌های بین‌المللی  و دستگاه‌های POS بدون دریافت کارمزد و.... را انجام داد.

در سال 2016 نیز کشور چین مبنی بر فشارهایی که از سازمان تجارت جهانی دریافت کرد به شرکت‌های بین‌المللی مانند مستر کارت و ویزا کارت اجازه فعالیت در کشور را داد.

نحوه‌ی عملکرد ویزا کارت و مستر کارت:

در واقع مستر کارت و ویزا کارت در حوزه‌ی انجام خدمات مالی برای بانک‌ها، مؤسسات مالی، فروشگاه‌های بزرگ و .... چه در سطح یک کشور و چه در سطح بین‌المللی فعالیت دارند و رقیب‌های اصلی برای هم محسوب می‌شوند، و تقریباً خدمات مشابه انجام می‌دهند. به‌ عنوان‌ مثال نقل و انتقالات وجه از شعب ارزی کشور، نقد کردن وجوه از خودپردازها(ATM) ، خرید از فروشگاه‌های بین‌المللی و.... از جمله فعالیت‌های این دو شرکت هست. به‌ عنوان‌ مثال فروشگاه‌هایی که فرآیند پرداخت را از مستر کارت قبول می‌کنند معمولاً از ویزا کارت نیز می‌پذیرند. این دو شرکت دارای امنیت بسیار زیادی هستند، برای نمونه اگر مستر یا ویزا کارت شخصی به سرقت برود، نمی‌توان پول را از کارت خارج کرد زیرا هنگام صدور هر کارت یک رمز نیز برای آن صادر می‌شود که مختص به همان کارت است. ناگفته نماند که سرعت تراکنش کارت نیز بالاست.

از آنجایی‌ که عملکرد دو کارت مشابه به یکدیگر است، برای دریافت ویزا کارت یا مستر کارت باید توجه داشت، بانک صادرکننده کارت چه امکانات متمایزی برای شما در نظر دارد. مانند: پاداش ثبت‌نام، جوایز، قرعه‌ کشی و... و بر اساس آن تصمیم گرفت که کدام کارت را تهیه کرد.

مستر کارت دارای سه سطح پایه، جهانی و ممتاز جهانی است که هرکدام خدمات خاصی را ارائه می‌کنند.

نا گفته نماند که مستر کارت دارای یک خدمت بسیار مهم به نام حفاظت از قیمت است به این صورت که اگر خرید کالایی انجام شود و تا 60 روز بعد از انجام خرید، قیمت کالا کاهش یابد، مستر کارت مقدار کاهش قیمت را به کارتی که خرید به‌ وسیله آن انجام‌ شده بر می‌گرداند تا صاحب کارت دچار زیان نشود. شرکت ویزا کارت این امکان را فراهم نمی‌کند، اما ممکن است برخی بانک‌های صادرکننده  این کارت، حفاظت از قیمت را پشتیبانی کنند.

این نکته را در نظر داشته باشید که در ایران با توجه به اعمال تحریم‌ها توسط کشور آمریکا، شبکه‌های مالی مزبور فعالیتی انجام نمی‌دهند و این موضوع مشکلات زیادی برای تبادلات مالی به خصوص در سطح بین‌الملل به همراه دارد ازجمله این مشکلات می‌توان به پرداخت‌ها در مسافرت‌های خارج از کشور، خریدهای بین‌المللی، معاملات جهانی و.... اشاره کرد.

پی پال چیست؟

پی پال یک واسط مالی محسوب می‌شود که بدون نیاز به کارت اعتباری یا اطلاعات حساب بانکی فرآیندهای مالی را با استفاده از ایمیل و به‌ سادگی انجام می‌دهد. این نکته فراموش نشود که برای این کار شما به یک حساب پی پال نیاز دارید که به‌راحتی می‌توانید آنرا ایجاد کنید. (البته باید در نظر داشت که در ایران با توجه به وجود تحریم‌ها ایجاد هر اکانتی مسدود خواهد شد. و برای این کار باید از اطلاعات یک حساب خارجی استفاده نمایید.)

یک  تعریف کلی از ویزا / مستر کارت‌ها و پی پال را بیان کردیم، و در ادامه به بررسی تفاوت‌های آن‌ها با پی پال خواهیم پرداخت:

اگرچه این کارت‌ها، شرکت مالی محسوب می‌شوند اما در واقع فعالیت‌های آن‌ها با شرکت‌های مالی متفاوت است و ریسک بانک‌ها را نمی‌پذیرد.به عنوان‌ مثال پرداخت وام ندارد.

از طرف دیگر پی پال جایگزینی برای بانک سنتی هستند در حالی‌ که کارت‌ها وظیفه پردازش تراکنش‌های مالی را به عهده‌ دارند.

مراحل دریافت کارت اعتباری به‌ مراتب سنتی‌تر از ایجاد یک حساب کاربری پی پال است زیرا صدور کارت را می‌توان به همراه افتتاح حساب انجام داد درحالی‌ که فرآیند ایجاد اکانت پی پال  به‌ صورت اینترنتی است. پس لازم به ذکر است که پی پال یک سیستم مدرن‌تر هست و برای استفاده از آن نیاز به آشنایی کلی با اینترنت و کارکردن با سایت پی پال است .

دریافت درگاه پی پال به‌ مراتب ساده‌تر از درگاه کارت‌ها است به همین دلیل بسیاری از فروشگاه‌ها برای پرداخت درگاه پی پال را استفاده می‌کنند. ناگفته نماند که برخی مؤسسات و سازمان‌ها مانند سفارت‌ها برای اینکه اطلاعات خود را به پی پال ندهند، از مستر کارت یا ویزا کارت استفاده می‌کنند تا جریان اطلاعات مالی خود را تحت کنترل داشته باشند.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم پی پال و ویزا/مستر کارت این است که در پی پال سرویس به نام Send Money  (ارسال پول) وجود دارد،که به‌ وسیله آن می‌توان پول را از طریق حساب پی پال به‌ حساب پی پال دیگری انتقال داد (PayPal to PayPal) در حالی‌ که در مستر/ ویزا کارت، انتقال وجه فقط به‌ حساب بانکی که کارت روی آن صادرشده است امکان‌پذیر است.

شرکت‌های صادرکننده کارت‌ها به دنبال این هستند تا بتوانند تعداد تراکنش‌ها را بالا ببرند و از این روش درآمدزایی کنند، اما پی پال به دنبال افزایش حساب‌های کاربری و تعداد تراکنش‌های مالی هر کاربر است. لازم به ذکر است در سال 2016 هر کاربر پی پال به‌طور متوسط 31 بار از اکانت خود استفاده کرده است و در سال‌های اخیر تعداد کاربران پی پال با 10 درصد افزایش به بیش از 200 میلیون نفر رسیده است.

پی پال برای تشویق کاربران با شرکت‌های مستر و ویزا کارت همکاری ایجاد نمود. همچنین در سال 2016 شرکت ویزا کارت به همکاری با پی پال پرداخت که با این کار مشتریان پی پال نیز می‌توانند فرآیند پرداخت در فروشگاه‌های فیزیکی را انجام بدهند. همچنین برای ایجاد مزایای متقابل مشتریان ویزا کارت نیز هنگام استفاده از خدمات پی پال کارمزدهای کمتری پرداخت می‌کنند.

پی پال سود سهام را به کاربران خود پرداخت نمی‌کند در حالی‌ که مستر کارت 78 درصد از سود سهام را به دارندگان سهام می‌پردازد. و این‌یک مزیت برای مستر کارت به شمار می‌رود. باید به این نکته نیز توجه داشت که پی پال ریسک پرداخت اعتبار را به عهده می‌گیرد.

جهت استفاده از خدمات مستر کارت و پی پل گروه 20 پیمنت می توانید به این لینک های مراجعه نمائید . خدمات مستر کارت - خدمات پی پال

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد